De som kjører vestfra, må i framtida punge ut i to ulike bompengesystemer, bommene som skal betale E18 og Oslo-bommene som skal finansiere vei- og kollektivutbyggingen i Oslopakke 3.
Ifølge Statens vegvesen kan prisen bli opptil 30 kroner hver vei i hver av de tre E18-bommene. All innkreving i Oslo kommer i tillegg.
Metningspunkt
– Da har vi passert metningspunktet for hva man opplever som rimelig å betale for å kjøre på veien vestfra og inn mot Oslo, sier styreleder i NAF Asker og Bærum, Stig Wettre-Johnsen.
– Når vi også ser ellers i landet, inneholder alle nye veiprosjekter en bompengefinansiering. Da blir det veldig kostbart å bevege seg rundt, både for privatbilister og nyttetransport, sier han.
70 kroner i Oslo
Det nye opplegget i Oslo ble spikret tidligere i juni etter krevende forhandlinger:
Bilister fra Akershus som må passere hovedringen, må betale 70 kroner tur-retur (inkludert 20 prosent brikkerabatt).
Lysaker–Ramstadsletta
Hvor mye bilister vestfra i tillegg må ut med på ny E18 skal Statens vegvesen nå finregne på etter at Nasjonal Transportplan ble vedtatt i Stortinget 19. juni.
– Den viktigste avklaringen der var at vi får bygge Lysaker–Ramstadsletta i én etappe. Det syns vi er bra på et faglig grunnlag, sier prosjektleder for E18 gjennom Asker og Bærum, Grete Tvedt.
Bilistene skal betale rundt tre firedeler av totalregninga på 37 milliarder kroner. Det settes opp egne bommer etter hvert som hver av de tre etappene står ferdig.
– Vi regner med å montere opp første bomsnitt ved Oslos grense i 2024, sier Tvedt.
25–30 kroner
Hva vet dere om prisen i hvert snitt?
– Vi har ikke fått regnet dette fullstendig igjennom, men overslagsberegninger viser at vi har bompenger på mellom 25 og 30 kroner, sier Grete Tvedt. Beløpet skal kreves inn i begge retninger.
I 2024 vil bilister vestra dermed møte to bommer rett etter hverandre omtrent på grensa mellom Bærum og Oslo, én ny E18-bom pluss dagens Bærums-bom.
Prisen tur-retur gjennom «grensebommene» og den ordinære bomringen vil bli 130 kroner dagen for dieselbilister i rush.
Passeringsprisen i de andre E18-bommene må plusses på etter hvert som etappene er utbygd. Summen Lier–Oslo kan opptil 250 kroner tur-retur.
Statens ansvar
NAF mener at det er staten som burde tatt den største regninga, ikke bilistene.
– Staten må ta et mye større samfunnsansvar for å bygge opp en effektiv transportsektor på lik linje med at helse, forsvar og justis er et offentlig ansvar, sier Stig Wettre-Johnsen.
NRK har forsøkt å få en kommentar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uten å lykkes.
- Les også:–Frp med tidenes bompengebonanza