NRK Meny
Normal

Innfartsparkeringer kan skape mer biltrafikk

Store parkeringsplasser ved T-banestasjoner og togstasjoner kan være feil medisin for å få ned bilbruken i store byer, viser en ny rapport.

Rosenholm stasjon

SPARER PENGER PÅ MÅNEDSKORT: 10 % av dem som bruker Rosenholm som innfartsparkering, sier de har mulighet til å ta bussen hit. Mange velger å kjøre hit isteden for å parkere nærmere der de bor fordi stasjonen ligger innenfor Oslo-sonen . Dermed sparer brukerne 610 kroner i måneden.

Foto: ANDREAS SUNDBY / NRK

– Dersom bilturen er lang og togturen er kort, så er ikke innfartsparkering et klimatiltak, sier forsker Jan Usterud Hanssen.

I en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) har Usterud Hanssen sett nærmere på innfartsparkeringer rundt om i landet, for å se på hvilke typer innfartsparkering som kan gi reduserte klimagassutslipp.

Rapporten slår fast at innfartsparkeringer ikke nødvendigvis reduserer biltrafikk og klimgassutslipp.

– I mange tilfeller kan innfartsparkering generere mer trafikk, sier Usterud Hanssen.

Rapporten slår blant annet fast at verken innfartsparkeringen på Slependen, Asker eller Rosenholm, som alle ligger rett utenfor Oslo, fører til redusert trafikk.

Kan like gjerne ta buss til stasjonen

Jan Usterud Hanssen

– En parkeringsavgift på innfartsparkering kan løse mange problemer, mener Jan Usterud Hanssen forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Foto: Henriette Mordt / NRK

I Oslo-området mener forskerne det er sannsynlig at bilister som bruker innfartsparkeringer blir erstattet av andre bilister på veiene, som oppdager at det er «ledig plass i køen».

– Blir det ledig kapasitet på innfartsveiene, så vil veiene fylles opp av "ny" trafikk. Man reduserer heller ikke biltrafikken i sentrum med innfartsparkeringer, sier Usterud Hanssen.

I en brukerundersøkelse kommer det frem at hele 46 % av de som benytter seg av innfartsparkeringene i dag, har mulighet til å ta bussen til samme sted. De kunne med andre ord ha droppet bilen, og likevel kommet seg til stasjonen.

I tillegg viser rapporten at opp mot 12 % av de som bruker parkeringsplassene bor mindre enn 1 kilometer unna, men velger likevel å bruke bilen.

Parkeringsavgift kan løse problemet

Han mener at det kan være en løsning å kreve parkeringsavgift på innfartsparkeringene.

– Da svarer mange som bruker plassene i dag at de ville reist på en annen måte som å sykle eller gå til innfartspark og tatt kollektivtransport på en lenger strekning, avslutter han.

LES OGSÅ: Vil satse på innfartsparkering

Vil flytte parkeringene

NAF, Norges Automobil-Forbund, er derimot ikke villig til å gi opp ideen om

Inger Elisabeth Sagedal

– Legg innfarstparkeringene til de store innfartsveiene. Da vil flere bilister sette bilen utenfor byen, mener Inger Elisabeth Sagedal kommunikasjonssjef i NAF.

Foto: Erik Norrud / Norges Automobilforbund

innfartsparkeringer. Men organisasjonen ønsker en annen tankegang rundt plasseringen.

– I dag er innfartsparkeringene knyttet til T-banestasjoner og togstasjoner. NAF ønsker at det etableres innfartsparkeringer ved hovedinnfartsårene til Oslo, sier Inger Elisabeth Sagedal kommunikasjonssjef i NAF.

Hun mener mange av oss er travle sjåfører som er avhengig av bilen til ærend før og etter jobb og at det bør legges til rette for at også denne gruppen kan sette igjen bilen utenfor byen. Det vil gi mindre trengsel og forurensing i byen, mener organisasjonen

– Vi ønsker gratis plasser med god tilgjengelighet og sanntidsinfo langs veien som forteller at du kommer raskere inn til byen med en tilførselsbuss, avslutter Sagedal.