– Forslaget har vært oppe før. Jeg var skeptisk da og jeg er skeptisk nå, sier byrådsleder Stian Berger Røsland. Det vil ikke bidra til at flere kommer til å velge kollektivt, mener han.
Forslaget om rushtidsavgift i kollektivtrafikken blir presentert i rapporten «Utfordringer for framtidens transportsystem» som er utarbeidet av Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.
– Jeg frykter at dette vil føre til at flere velger å bruke bil, og det er jo det vi prøver å unngå, sier Røsland.
Les også:
– Reiser i rushen fordi de må
Også fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli (H), dømmer forslaget nedenom og hjem.
– Dette går ikke an, sier fylkesordfører i Akershus Anette Sollie (H). Vi kan ikke skattelegge folk som reiser på jobb, sier hun.
Hun har heller ingen tro på at det er så mange som har mulighet til å reise utenom rushtiden.
– Jeg tror ikke folk oppsøker det morgenkaoset som er i kollektivtrafikken. De gjør det fordi de må. De må levere og hente barn i barnehagen og på skolen, ikke alle har jobber som er fleksible, sier hun.
Forberedt på reaksjoner
– Vi vet at dette er et veldig kontroversielt forslag, sier fungerende vegdirektør Lars Aksnes. Han er ikke overrasket over de negative reaksjonene, men mener det er nødvendig med en diskusjon om ulike virkemidler.
Allerede i dag er det fullt på mange tog, busser, trikker og t-baner på morgenen og på ettermiddagen. Ifølge rapporten vil det være svært kostbart å øke kapasiteten i dette tidsrommet.
– For å unngå de store kostnadene ønsker vi å se om pris kan få flere til å reise utenom rushtiden, sier Aksnes.
Et forslag for fremtiden
Han understreker at dette ikke er noe som skal innføres i nær fremtid, men mot 2050.
– Da kan det hende vi har et helt annet arbeidsmarked der flere har mer fleksible jobber enn de har i dag, sier Aksnes. Han tror derfor at mange vil kunne ha muligheten til å reise på andre tider enn de gjør nå.