Ingen bane til Tryvann

Kollektivselskapet Ruter går imot å forlenge Holmenkollebanen fra Frognerseteren til Tryvann.

VM i half pipe i Wyller på Tryvann

Tryvann Skisenter tror langt flere ville komme til toppen av Oslo både vinter og sommer, hvis Holmenkollbanen ble forlenget. Men Ruter sier at prisen blir altfor høy.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Forlengelsen vil ifølge Ruter koste opptil 600 millioner kroner uten å gi særlig flere reisende og økte billettinntekter.

Ikke verdt pengene

Å forlenge banen til Tryvann er ikke verdt over en halv milliard kroner, mener plansjefen i Ruter, Halvor Jutulstad.

Plansjef i Ruter, Halvor Jutulstad

Plansjefen i Ruter, Halvor Jutulstad, sier klart nei til en forlengelse av Holmenkollbanen.

Foto: Ruter

– Det er vår anbefaling å ikke bygge bane til Tryvann. Bagrunnen er først og fremst at kostnadene er så høye. Vi mener at de pengene kan brukes mer nyttig andre steder i kollektivnettet, sier Jutulstad til NRK.

I vintersesongen vil selskapet i stedet bruke penger på å busse alpinturister fra T-banen på Voksenkollen til Tryvann, og fra T-banen på Røa til Wyllerløypa i Sørkedalen.

Svært skuffende

Ledelsen i Tryvann Skisenter AS, som eier og driver skianleggene i Oslo Vinterpark, Varingskollen Alpinsenter og Oslo Sommerpark er svært skuffet over Ruters anbefaling.

Daglig leder ved Varingskollen alpinsenter, Mikael Linnander.

Lededer for Tryvann Skiskenter, Mikael Linnander, mener at Ruter tenker for smått.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie / NRK

– Dette synes vi er synd. Etter vår mening er en forlengelse av banen den eneste korrekte løsningen på lang sikt, sier daglig leder for Tryvann Skiskenter Mikael Linnander.

– Må tenke større

Skisentersjefen mener det er viktig å aktivere toppen av Oslo, og vise det frem til både byens gjester og innbyggere.

Tryvannstårnet 1962

På dette bildet, som er tatt i 1962, er Tryvannstårnet flunkende nytt. Tårnet er det fjerde i rekken, og er blant annet utstyrt med en observasjonsplattform som i dag er stengt.

Foto: Ukjent person / Oslo Museum

– Det var jo hensikten med at Oslo kommune fikk en tomt av Thomas Heftye for å bygge et utkikkstårn på, sier han.

Hva tror du vil skje om T-banen gikk hele veien opp?

– Jeg tror fremfor alt at det ville bli en stor økning av folk på helårsbasis. Med bane hele veien ville det finnes en enkel mulighet til å se Oslo fra oven. Mange andre byer har hatt stor suksess med det. Et godt eksempel er Barcelona, som veldig fremgangsrikt viser fram byen ovenifra.

Nei nå og nei før

Diskusjonen om å legge 1,4 kilometer med nye skinner fra Frognerseteren er alt annet enn ny.

I 2008 anbefalte byrådet i Oslo, som den gangen var en koalisjon mellom Høyre og Fremskrittspartiet, å droppe forlengelse.

Det skjedde til stor forargelse for mannen som den gangen var Venstres Gruppeleder i bystyret, Ola Elvestuen.

– Vi mener at man her må gå videre med å få til et privat bidrag slik at en forlengelse kan bli et resultat av et samarbeid mellom det private og det offentlige, sa Ola Elvestuen til NRK den gangen.

Noen forlengelse av Holmennkollbanen har det uansett ikke blitt.