Hopp til innhold

Det blir ingen badebåter til Oslos strender i år heller

2014 skulle bli året da båter til Oslofjordens strender endelig skulle være på plass. Likevel blir det ingen bådebåter denne sommeren heller.

Sommer i Oslo

SOMMER UTEN BÅT: Heller ikke i år kan man komme seg til Ingierstrand med badebåt.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

Libe Rieber-Mohn

HOLDT FOR NARR: Libe Rieber-Mohn svært misfornøyd med at byrådet ikke har klart å få sjøsatt badebåter til sommersesongen.

Foto: Aas, Erlend / Scanpix

Guri Melby

DYRT: Miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby sier det er dyrt å drive båttrafikk.

Foto: Eirin Eikås / NRK
– Byråden gikk veldig langt i å si at det var bare å pakke strandbagen. Man har holdt bystyret og Oslos befolkning for narr. Dette er både et løftebrudd og et brudd med et enstemmig bystyrevedtak, sier en meget skuffet gruppeleder for Arbeiderpartiet, Libe Rieber-Mohn.

I 2014 skulle badegjestene kunne pakke strandbagen og tøffe på fjorden til Ingierstrand. Det vedtok et enstemmig bystyre i juni i fjor. Da ga de byrådet ordre om å lage en såkalt blå ring til de mest populære strendene langs Oslofjorden. Daværende miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen fra Venstre fulgte opp med dette løftet i juli.

Men også i år vil badegjestene være prisgitt varme, overfylte busser eller bil og parkeringskaos. For båten, den har byrådet ikke greid å sjøsette. Elvestuens etterfølger Guri Melby forklarer hvorfor ikke de har klart å få båtene på sjøen.

– Å drive båttrafikk er dyrt. Ruter har derfor sondert mulighetene for et samarbeid om badebåten med private, men så langt uten å få respons, sier miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V). Hun legger til at bussrute 87 til Ingierstrand er styrket foran badesesongen.

Forventer at det kommer badebåter

Torsdag legger byrådet fram en båtstrategi der de etter det NRK erfarer intensiverer arbeidet med å få private med på laget foran fremtidige badesesonger. Det er ikke godt nok for Libe Rieber-Mohn.

– Nå er badesesongen rett rundt hjørnet så jeg forventer at byrådet følger opp det bystyret har vedtatt og etablerer et badebåttilbud for 2014.

–Vil det være marked for en slik båt? Det er svært væravhenging og man kan risikere at kommunen må subsidiere dette tungt?

– De som har tatt osloferjene ut i Oslofjorden vet hvor overfylte de er. Det er populært å ta båt, og det er langt triveligere å sitte i en badebåt enn i en varm bil på vei til badestrendene.