Hopp til innhold

Må kjempe om pengene

Regjeringen vil ikke sette av egne, friske penger til T-banelinje til Fornebu og Ahus. Oslo og Akershus krever på sin side at staten betaler halvparten.

Manglerud T-bane

Midler bør settes av til T-banelinjer både til Fornebu og til Ahus.

Foto: Knut Erik Solhaug / NRK

Etter det Østlandssendingen erfarer er det ikke satt av øremerkede midler hverken til Fornebubanen, Ahusbanen eller ny T-banetunnel under Oslo sentrum når Nasjonal Transportplan legges fram fredag.

I stedet må de store T-baneprosjektene i Oslo og Akershus konkurrere med andre norske byer om penger fra den nye kollektivpotten på 26,1 milliarder kroner.

– Staten bør gi forpliktende signaler om å gå inn med 50 prosent til Fornebubanen og Ahusbanen, sier Odd Einar Dørum, samferdselspolitisk talsmann for Venstre i Oslo bystyre.

odd einar dørum

Odd Einar Dørum (V).

Foto: Schrøder, Tor Erik / NTB scanpix

Vil ha sentrumstunnel

Oslo bystyre vedtok onsdag kveld et krav om at staten betaler halvparten av Fornebubanen og Ahusbanen, som er anslått å koste henholdsvis 4,6 og 2,6 milliarder kroner. Fylkestinget i Akershus har tidligere bedt om det samme.

  • Hva synes du? Kommenter nederst i artikkelen!

Bystyret vil også ha stor statlig støtte til en ny sentrumstunnel for T-banen i Oslo, men spesifiserer ikke noen prosentandel.

Sentrumstunnelen er anslått å koste et sted mellom 10 og 15 milliarder kroner.

– Oslo og Akershus må ta initiativ

Det er tidligere kjent at regjeringen krever tiltak for å få ned bilbruken for at byene skal gjøre seg håp om å få penger fra den nye nasjonale kollektivpotten.

Abdullah Alsabeehg

Abdullah Alsabeehg (Ap)

Foto: Olav Juven / NRK

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann i bystyret, Abdullah Alsabeehg, har håp om å få ut penger til T-baneprosjektene.

– Oslo og Akershus må sammen ta initiativ overfor staten for å sikre mest mulig penger til viktige og nødvendige kollektive investeringer, sier Alsabeehg.

– Det er realistisk i forhold til befolkningsveksten i Oslo-området. Det er her behovet er størst, så jeg har troen, sier han.

Enige om kravene

Oslo-politikerne har tidligere vært uenige om strategien for å flest mulig T-bane-milliarder ut av staten.

I bystyret onsdag kveld sluttet alle partier unntatt Rødt seg til tunnelkravet. Odd Einar Dørum er glad Oslo står noenlunde samlet.

– I andre deler av landet klarer man alltid å slutte rekkene når man har gjort ferdig den lokale debatten og skal vende seg til regjering og storting, sier det tidligere samferdselsministeren.