Etter det Østlandssendingen erfarer er det ikke satt av øremerkede midler hverken til Fornebubanen, Ahusbanen eller ny T-banetunnel under Oslo sentrum når Nasjonal Transportplan legges fram fredag.
I stedet må de store T-baneprosjektene i Oslo og Akershus konkurrere med andre norske byer om penger fra den nye kollektivpotten på 26,1 milliarder kroner.
- Les også: Politisk strid om Fornebubanen
– Staten bør gi forpliktende signaler om å gå inn med 50 prosent til Fornebubanen og Ahusbanen, sier Odd Einar Dørum, samferdselspolitisk talsmann for Venstre i Oslo bystyre.
Vil ha sentrumstunnel
Oslo bystyre vedtok onsdag kveld et krav om at staten betaler halvparten av Fornebubanen og Ahusbanen, som er anslått å koste henholdsvis 4,6 og 2,6 milliarder kroner. Fylkestinget i Akershus har tidligere bedt om det samme.
- Hva synes du? Kommenter nederst i artikkelen!
Bystyret vil også ha stor statlig støtte til en ny sentrumstunnel for T-banen i Oslo, men spesifiserer ikke noen prosentandel.
Sentrumstunnelen er anslått å koste et sted mellom 10 og 15 milliarder kroner.
- Les også: Usikkerhet rundt T-bane til Ahus
– Oslo og Akershus må ta initiativ
Det er tidligere kjent at regjeringen krever tiltak for å få ned bilbruken for at byene skal gjøre seg håp om å få penger fra den nye nasjonale kollektivpotten.
Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann i bystyret, Abdullah Alsabeehg, har håp om å få ut penger til T-baneprosjektene.
- Les også: Økt biltrafikk skal gi mindre kø
– Oslo og Akershus må sammen ta initiativ overfor staten for å sikre mest mulig penger til viktige og nødvendige kollektive investeringer, sier Alsabeehg.
– Det er realistisk i forhold til befolkningsveksten i Oslo-området. Det er her behovet er størst, så jeg har troen, sier han.
Enige om kravene
Oslo-politikerne har tidligere vært uenige om strategien for å flest mulig T-bane-milliarder ut av staten.
I bystyret onsdag kveld sluttet alle partier unntatt Rødt seg til tunnelkravet. Odd Einar Dørum er glad Oslo står noenlunde samlet.
– I andre deler av landet klarer man alltid å slutte rekkene når man har gjort ferdig den lokale debatten og skal vende seg til regjering og storting, sier det tidligere samferdselsministeren.