Det var 2. pinsedag det smalt på Uno-X-stasjonen i Sandvika i Bærum i Akershus.
Eksplosjonen skyldtes en lekkasje i hydrogentanken, viser en rapport som er laget etter ulykken. Det kommer frem i en børsmelding fra hydrogenselskapet Nel.
Rapporten er laget av sikkerhetskonsulentselskapet Gexcon for Nel.
«Hendelsen startet med en hydrogenlekkasje fra en tank der det ble lagret hydrogen under høyt trykk. Dette førte til en «sky» av hydrogen som så ble antent», står det i rapporten.
Det er ikke kjent hvordan hydrogenskyen ble antent.
– Vi kan nå konkludere med at Nels kjerneteknologi ikke var årsaken til lekkasjen. Vi leter imidlertid fortsatt etter hva som antente gassen, sier Nel-sjef Jon André Løkke.
– Vi skal undersøke dette videre, sier Løkke i børsmeldingen.
Det var Dagens Næringsliv som først omtalte rapporten.
Kraftig smell
To personer ble sendt til legevakta etter eksplosjonen. Det kraftige smellet utløste kollisjonsputene i bilen de satt i. De to fikk mindre skader.
Både E18 og E16 var stengt en periode mens nødetatene jobbet på stedet, og dette skapte problemer for pinsehjemfarten. Av- og påkjøringen mellom E18 og E16 var stengt frem til neste morgen.
Den kraftige eksplosjonen førte til en brann i anlegget. Smellet ble registrert på jordskjelvmålere opptil 28 kilometer unna.
Alle hydrogenstasjonene i Norge ble stengt etter eksplosjonen. Det har skapt problemer for folk som kjører hydrogendrevne biler. Det er registrert 150 hydrogenbiler i Norge de siste tre årene.
Toyota Norge og Hyundai har stoppet salget av hydrogenbiler i påvente av mer informasjon om eksplosjonen. Ifølge Teknisk Ukeblad tilbyr Toyota bileiere andre biler mens stasjonene er stengt.