Hopp til innhold

Hvor er alle togpendlerne?

Bare rundt 1700 flere biler enn normalt har hver dag kjørt inn til Oslo sørfra, etter at togstreiken ble trappet opp. Transportøkonomisk institutt hadde forventet flere.

TOGPASSASJERER

FULT PÅ PERRONGEN: Vanligvis er perrongene på Oslo S fulle av folk i ettermiddagsrushet. Så hvordan har alle disse menneskene kommet seg til og fra jobb under streiken?

Foto: Morten Holm / NTB scanpix

Tallene fra Fjellinjen viser en liten økning i bompasseringen på E6 ved Abildsø og på E18 Mosseveien i forrige uke, sammenlignet med en normaluke i september.

Togstreiken har altså ført til 12 000 ekstra biler inn mot Oslo sørfra, eller kun rundt 1700 biler ekstra hver dag.

Aud Tennøy

Forskningsleder Aud Tennøy fra TØI.

Foto: Svein Erik Dahl / Samfoto

– Jeg hadde vel egentlig forventet at det skulle ha vært flere enn det, sier forskningsleder Aud Tennøy fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Etter at togstreiken ble trappet opp for halvannen uke siden, har det ikke gått et eneste lokaltog på Østfoldbanen.

Tirsdag møtte lokomotivførerne motparten Spekter til samtaler hos Riksmekleren, men uten å komme til enighet. Dermed fortsetter streiken en stund til.

Rundt 20.000 togpassasjerer er daglig rammet av streiken. Om de ikke kjører bil, hvor er det blitt av dem?

Tar bussen

TØI har tidligere spurt folk, blant annet da Brynstunnelen var stengt, hva de gjør når det er store endringer i transportsystemet.

– Noen velger andre transportmidler og andre ruter. Noen velger å reise på andre tidspunkt, noen prøver å reise sjeldnere og noen velger å dra til andre steder, sier Tennøy.

– Når vi ser på disse tallene, er det jo tydelig at togpassasjerene ikke har tatt bilen istedenfor. Jeg vil tro at mange av dem er på bussene, de er jo ganske fulle.

Fleksible arbeidsgivere

Da Brynstunnelen ble stengt i februar i år, svarte 33 % av de TØI snakket med de fortsatt tok bilen til jobb, men at de valgte å reise på andre tidspunkter enn normalt.

– Det som ofte skjer er at rushtiden forlenges, altså at folk reiser litt senere eller litt tidligere til og fra jobb.

I tillegg er det nok mange som har valgt hjemmekontor nå mens streiken pågår. 7 % svarte at de hadde oftere hjemmekontor enn normalt.

– Flere sier at arbeidsgiverne er fleksible i slike situasjoner, og åpner i større grad opp for hjemmekontor eller for å komme senere på jobb.

– Noen steder hadde man blitt enige om å avslutte alle møter senest klokken tre, slik at alle skulle komme seg av gårde. Det er en del sånne type ting som skjer rundt om, sier Aud Tennøy.