NRK Meny
Normal

Humpingen skal ta slutt

Passasjerene kan snart løsne grepet når de kjører buss i Stortingsgata. Oslo kommune må ut med omlag fem millioner kroner for å reparere gata.

Humper i Stortingsgaten
Foto: Egil Granum / NRK

Bare to år etter at veien ble totalrenovert for 25 millioner kroner, må det legges nytt dekke.

Samferdselsetaten lover at gata skal få nytt og mindre humpete veidekke neste sommer.

Prislappen blir på rundt fem millioner kroner, og har gitt samferdselsetaten en kraftig lærepenge.

Humpete vei

I går fortalte Østlandssendingen om Ali Kanugli og andre bussjåfører i Oslo Sporveier som krever nytt veidekke i Stortingsgata.

De får helseplager av å kjøre buss på humpete brostein og oppsprukne heller.

Nå lover Oslo kommune at sjåførene får det som de vil. Neste sommer skal veidekket legges på nytt, bare to år etter at det ble totalrenovert.

Koster mye

Samferdselsdirektør, Knut Gabestad innrømmer at det kan koste Oslo kommune dyrt.

- Vi skulle gjerne ønsket at dette ble gjort ordentlig fra begynnelsen av, sier han.

Den første utbedringen som ble gjort i 2004 og 2005 kostet 25 millioner kroner. Den nye utbedringen vil koste rundt fem millioner kroner.

- Det er mye penger. Vi skulle gjerne sett at det ikke hadde vært nødvendig, sier Gabestad.

Humper i Stortingsgaten

Humper i Stortingsgaten

Foto: Egil Granum / NRK

Fint, men upraktisk

I nærmere ett år var Stortingsgata sperret for trafikk, mens splitter nytt veidekke ble lagt. Brostein ble valgt i flere sentrumsgater fordi det så pent ut. Nå får kommunen svi for at funksjonelle hensyn ble nedprioritert.

- I Stortingsgata har vi dessverre ikke klart å få dette ordentlig, Det er også stor trafikk der, noe som gjør at mange synes at det rister en del, sier Gabestad.

Nå vil samferdselsetaten gjøre det godt igjen neste sommer. Hva slags veidekke som skal brukes skal avklares iløpet av høsten.

Raskere i andre runde

Gabestad lover at arbeidet vil ta kortere tid enn sist.

- Når vi bygget om Stortingsgata i sin tid, ble den stengt i lang tid fordi vi måtte rive opp alle trikkeskinnene og legge nye betongsåle som de nye skinnene skulle hvile på. Det arbeidet behøver vi ikke gjøre om igjen. Derfor vil det gå mye raskere å reparere Stortingsgata denne gangen, sier Gabestad.

Han sier kommunene har lært av problemene i Stortingsgata:

- I fremtidige prosjekter vil kommunen gå grundigere gjennom forholdet mellom estetikk og funksjonalitet for å unngå at noe lignende skjer igjen, sier han.