Akuttiltakene mot dårlig Oslo-luft lar vente på seg, og grunnen skal være uenighet mellom byrådspartiene Høyre og Venstre.
Høyre mener at et forbud mot private dieselbiler bare burde vurderes som en siste utvei.
– Mange har behov for å kjøre bil, og har ingen andre alternativer. Derfor burde et forbud være siste utvei, sier Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg.
Samtidig har miljø- og samferdselsbyråd, Ola Elvestuen (V), tidligere sagt at politikerne må satse på kraftfulle tiltak som gir en reell effekt.
– Ingen tviler på at den største forurensingen kommer fra tungtrafikk og privatbiler som går på diesel, sa Elvestuen (V) til NRK tidligere i januar.
Vurderer drastiske tiltak
En arbeidsgruppe i Oslo kommune har lagt frem en liste av drastiske tiltak, for å bedre luften på de mest forurensede vinterdagene.
Dette er forslagene:
- Dieselforbud
- Datokjøring
- Forbud mot å kjøre alene i bilen
- Forbud om å kjøre gjennom Oslo for tunge kjøretøy
Skjer ikke i år
Selv om Høyre ikke vil stoppe private dieselbiler, åpner partiet for å forby tungtrafikk å kjøre gjennom hovedstaden.
Dette har Statens Vegvesen advart mot, fordi omkjøringsveiene ikke er trygge nok.
– Tungtrafikken er den som skaper mest utslipp av nitrogendioksid, så da mener vi at det er det første tiltaket vi burde ta i bruk, sier Lae Solberg (H).
Blir ikke enige
Byrådet har hatt saken til behandling siden forslagene ble lagt frem, men tidlig i januar varslet miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) at et forslag til bystyret var rett rundt hjørnet.
I slutten av januar ligger saken fortsatt i byrådet, og etter det NRK kjenner til skal en av grunnene til at behandlingen drar ut være at Høyre ikke vil gå like langt som Venstre i å legge restriksjoner på biltrafikken.
– Vi er ulike partier og har ulike synspunkter, så det er ikke overraskende at vi har ulikt syn også på dette. Men jeg tror vi skal bli enige om gode løsninger som vil bedre luften på de vanskeligste dagene, sier Lae Solberg.