Hopp til innhold

Holmenkollbanen under ombygging

Hele eller deler av Holmenkollbanen blir stengt i lange perioder mens banen bygges om til ski-VM. I sommer stenger hele banen i to måneder, og strekningen ovenfor Besserud blir ikke åpnet igjen før i oktober neste år.

 T-banen i Oslo.

Illustrasjonsfoto.

Foto: Poppe, Cornelius / Scanpix

Når ski-VM åpner 23. februar 2011, vil Oslos nye T-banevogner frakte 9.000 passasjerer i timen til konkurransene i Holmenkollen. Det er ni ganger så mange som dagens antikvariske bane har kapasitet til.

Knapt med tid

Moderniseringen starter i juni, og tiden er knapp, sier prosjektleder Morten Børresen i Kollektivtransportproduksjon:

- Det er veldig mye som skal gjøres, men vi har god tro på at dette skal lykkes. Vi må være kreative og bruke den tiden som er satt til rådighet best mulig, sier Børresen.

I sommer stenger hele banen i snaue to måneder. Da starter arbeidet med å legge ny strømskinne i bakken slik at dagens strømkabler i lufta blir erstattet med samme strømforsyningsopplegg som resten av T-banenettet. Neste år vil banen stenge ovenfor Vettakollen en periode på vårparten og ovenfor Slemdal om sommeren.

Stasjonen bygges om

Fra Besserud til endestasjonen på Frognerseteren vil banen være stengt fra juni i år og helt til oktober neste år. Da skal nemlig Holmenkollen stasjon bygges fullstendig om.

- Da blir det å rive den gamle stasjonen. Så bygger vi en helt ny Holmenkollenstasjon med 120 meter lange plattformer, og full metro-standard, forklarer Børresen.

- Det betyr at stasjonen skal kunne ta i mot 6-vognstog under ski-vm?

- Det stemmer. Og da blir det gående tett trafikk opp og ned under arrangementet, sier Børresen.