Hopp til innhold

Gigantisk hode på plass i Torshovdalen

Et klassisk dukkehode kjøpt på et loppemarked i Paris har nå blitt en kolossal skulptur i Torshovdalen.

Created by InfoDispatcher

Året er 1971, og kunstner Marianne Heske kjøper et klassisk dukkehode på et loppemarked i Paris.

I dag er det en syv meter høy, og fire tonn tung skulptur som er støpt i bronse etter modell av det lille, franske dukkehodet som står i Torshovdalen.

Marinne Heske

Kunstner Marianne Heske holder dukkehodet hun kjøpte på loppemarked i Paris.

Foto: Mathias Tomta Strønen / NRK

– Folk har vist en veldig interesse, og mange lurte på hvem sitt hodet det er. Men, i dette tilfellet er det faktisk ingen, forteller kunstner Heske.


Konseptet med skulpturen er at det skal være et monument over ingen, og alle. Den skal sette tankene i sving hos folk, undring og ettertanke.

– En dukke er en etterligning av et menneske. Mennesket har alltid vært opptatt av å avspeile seg selv på en eller annen måte, sier Heske. Ofte bruker man en dukke til det.

Bruke hodet

Dukkehode

Her er dukkehode som i dag har blitt til en syv meter høy og fire tonn tung skulptur.

Foto: Mathias Tomta Strønen / NRK

Skulpturen er tom inni, og har plass til store tanker. Hva enn man tenker om hodet, kommer det fra ens eget hode.

– En "thinktank" sier Heske.

Heskes intensjoner med verket er at publikum skal få anledning til å bruke hodet og la tankene strømme fritt. Bak skulpturen i Torshovdalen har hun derfor laget et klassisk amfi hvor publikum kan sitte ned, se på kunstverket og utsikten over Oslofjorden, og gjøre seg opp sine egne tanker.

– Filosofien er å holde hodet kaldt, og hjertet varmt. Folk vil ha servert ferdig løsninger og vil helst ikke tenke, spesielt når det gjelder kunst. Så tanken er at man skal tenke. Er det vanskelig?, sier Heske.

Torshovdalen valgt av kunsteren

Det er prosjektet "Skulpturstopp" som er drevet av Sparebankstiftelsen DNB, inviterer anerkjente kunstnere til å lage et kunstverk eller en skulptur . Kunsterene får selv velge stedet der kunsten skal stå.

Marianne Heske valgte å ha hodet i Torshovdalen.

– Dette stedet er en perle. Nesten ingen vet om det. Det er en vidunderlig dal med like fin utsikt over Oslofjorden. Jeg tenkte det er en fantastisk scenografi for hodet. Hodet i hovedtstaden, sier Heske.

Berike og berøre

Skulpturstopp

Gavesjef Sissel Gregersen Karlsen.

Foto: Gøril Furu / NRK

– Jeg har sett at folk stopper opp og synes skulpturen er spennende. Noen synes også at de trenger sånt her i dalen. Men, jeg vil tro at det kommer noen som har sterke meninger om dette er riktig kunst, sier gavesjef i sparebankstiftelsen, Sissel Gregersen Karlsen.

Skulpturstopp ønsker å berike og berøre folk med god internasjonal kunst. Stor sett er folk positive til kunsten.

– Så er det noen som lurer på hva det er, og noen synes det er stygt, sier Karlsen.

Marianne Heske har vært en pionér innen konseptkunst i Norge; kunst hvor ideen bak verket utgjør selve mediet og utformingen. Dukkehodet går ofte igjen i hennes arbeider. Heske har gjort flere offentlige utsmykninger og er godt representert i museer og samlinger.