Hopp til innhold

Historisk overskudd til NSB

NSB lover pendlerne en bedre kollektivhverdag. Konsernsjef Geir Isaksen sier selskapet vil bruke overskuddet på nye tog og busser.

Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer resultatet for 2012

Konsernsjef i NSB Geir Isaksen presenterer resultatet for 2012 i NSB sine lokaler i Prinsensgate mandag.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Mandag la NSB-konsernet fram sitt resultat for 2012, og viser til at både persontog, gods og eiendomen har hatt en oppgang fra 2011.

– Vi lover at folk i Oslo og Akershus som følge av toginvesteringer vil merke bedringer i kollektivtrafikken i året som kommer, sier Persontogsjef Tom Ingulstad til NRK.

Flere lurer nok på hvorfor et selskap med mange store problemer kan tillate seg å gå med et så stort overskudd. Ifølge konsernsjef Geir Isaksen er dette nødvendig for at tilbudet skal bli bedre:

NSB lover å bruke overskuddet på nye tog og busser, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Konsernsjef forklarer hvorfor overskuddet er viktig.

Rekordverskudd

Resultatet før finansposter og skatt ble 1.181 millioner kroner, mot 423 millioner kroner i 2011.

Det er en økning på 758 millioner kroner, melder NSB i en pressemelding.

Den store økningen kommer mye på grunn av salget av DNB-byggene i Bjørvika.

NSBs eiendomsselskap, Rom Eiendom, hadde et resultat før finansposter og skatt for 2012 på 835 millioner kroner.

Investerer i nye tog

I fjor investerte selskapet for 2,5 milliarder kroner i nye og oppgraderte tog og busser.

I pressemeldingen melder NSB at Nettbuss kjøpte inn rundt 500 nye busser, mens det er bestilt 66 nye Flirt-tog, med opsjon på kjøp av ytterligere 84 tog.

– Det er helt nødvendig for å ta unna trafikkveksten som kommer og samtidig skifte ut de eldste togene, sier Isaksen.

Venter på Follobanen

For å bedre kapasiteten på Østfoldbanen vil NSB blant annet sette opp lengre togsett på denne strekningen, i påvente av utbygging av Follobanen.

Dette vil merkes for pendlerne i østlandsområdet, sier NSB.

– Kapasiteten er sprengt på denne strekningen. Derfor er det ikke så mye vi kan gjøre, men vi gjør det vi kan med dette overskuddet, sier Isaksen til NRK.