Her er den nye Oslo-trikken

Vinteren 2020–2021 kommer de nye trikkene til hovedstaden. Trikkene skal kunne frakte dobbelt så mange.

Den nye trikken

HELT NY: Slik vil trikkene i Oslo se ut om drøyt et år.

Foto: Sporveien

En prototyp av de nye trikkene som skal være på plass i Oslo vinteren 2020 er nå ferdig produsert. Det skriver Sporveien i en pressemelding.

– Prototypen er helt identisk med hvordan den faktiske trikken blir, i en til en størrelse. Det gjør at vi nå endelig kan vise frem de første bildene av de nye, moderne, robuste og kostnadseffektive trikkene til hovedstaden, sier prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune.

Sjef i Sporveien

Prosjektsjef i Sporveien Trikken, Bjørn Bjune.

Foto: Sporveien

De nye trikkene er bestilt av det spanske selskapet CAF, og skal produseres i Spania. De 87 nye trikkene har en prislapp på fire milliarder kroner.

Prototypen er utviklet for å teste og kvalitetssikre trikken før selve produksjonen starter.

Les også: Slik kan fremtidens kollektivtilbud i Oslo bli

Flere endringer

De nye trikkene er lakkert i omtrent samme blåfarge som dagens trikker, men ifølge Sporveien er det der likhetstrekkene stopper.

Ny trikk

De nye trikkene er lakkert i omtrent samme blåfarge som dagens trikker, men ifølge Sporveien er det der likhetstrekkene stopper.

Foto: Sporveien

– De som reiser med de nye trikkene vil oppleve en stor oppgradering sammenlignet med dagens trikketilbud, sier prosjektsjefen.

Ifølge Sporveien vil av- og påstigning være langt enklere enn på dagens trikker; særlig for reisende med rullestol eller barnevogn.

Oslos nye trikker skal også bli 100 prosent lavgulvtrikker med universell utforming. Sporveien lover at dagens trange trikker med trapper vil være historie når de nye trikkene er på plass.

Nye trikker

Sporveien lover at dagens trange trikker vil bli historie. Slik vil innsiden på de nye trikkene se ut.

Foto: Sporveien

50 millioner reisende

Tidligere har det blitt funnet rustskader på alle trikkene som var produsert i Italia. I tillegg var slitasjen på asfalten i hovedstad stor.

– De nye trikkene som er under produksjon vil veie rundt 42,7 tonn. Det er betydelig lavere enn dagens Italia-trikker, sier Ina Østby, kommunikasjonsansvarlig i nye trikker.

Hun sier at det nye trikkeprogrammet vil redusere vedlikeholdskostnadene som har vært på tidligere trikker.

Trikken har i dag 50 millioner reisende i året. De nye trikkene skal kunne frakte dobbelt så mange.

Antall trikkes økes fra dagens 71 til 87 nye trikker, og passasjerkapasiteten på de nye trikkene er 220 passasjerer.