Hopp til innhold

Se den nye OL-logoen

Både norsk og utenlandsk presse var til stede da logoen for Oslo2022 ble vist frem for første gang.

OL-logo 2022

Det visuelle uttrykket tar utgangspunkt i ord- og bokstavsammensetningen i Oslo2022. Tegnelementene er satt sammen som i et byggesett.

Foto: Oslo kommune

Eli Grimsby

Eli Grimsby.

Foto: Ã…serud, Lise / NTB scanpix
Henrik S. Haugan

Henrik S. Haugan.

Foto: Daria Zoric/NRK

– Jeg er veldig glad for at vi kan vise frem OL-logoen i dag dagen før de olympiske lekene starter i Sotsji, og før vi reiser til Russland for å starte vår internasjonale promotering, sier OL-direktør Eli Grimsby.

Logoen blir en offisiell søkerby-logo, og skal blant annet brukes i offisielle søknader.

Det er Snøhetta Design som står bak logoen, som har farger fra de olympiske ringene. Grimsby sier designerne har vært klar over hva de ønsket, og innrømmer at hun har involvert seg i prosessen.

– Vi ønsker at et Oslo-OL skal være lekent og ansvarlig, raust og ambisiøst. Det er leker som er for alle, bygget på norske verdier. Snøhetta har fanget det moderne og samtidig holdt fast ved det tradisjonelle.

Hva synes du om logoen? Skriv din kommentar nederst i artikkelen.

«Skandinavisk lekenhet»

Snøhettadesigner Henrik S. Haugan sa under dagens pressekonferanse at det har vært veldig spennende å jobbe med logoen, men at det er mange regler man må forholde seg til. For eksempel er det ikke lov å bruke OL-ringene i designet ennå.

– Det har vært viktig å prøve å gjenspeile OL-lekene og få former i selve logoen. Det er litt legokvaliteter, og det ser man på som skandinavisk lekenhet, sier Haugan.

Omtrent en måned tok det å lage logoen.

– Jeg håper ikke at folk faller for den ved første blikk, men at det blir litt som en bra låt. Du liker den etter noen ganger. Den har kanskje litt landeplagekvalitet.

Et bilde på det nye Oslo

Prisen på logoen er i overkant 100 000 kroner.

Hallstein Bjercke

Hallstein Bjercke.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Den symboliserer hva vi står for, nemlig mangfold og toleranse. Den er enkel, moderne, rett og slett et bilde på det nye Oslo, sier OL-byråd Hallstein Bjercke.

– Hva var din første reaksjon da du så den?

– Det tok litt tid å bli vant til den, men nå er jeg veldig glad i den.

OL-direktøren er også spent på publikums reaksjon.

– Jeg tror folk må se den flere ganger. Den har en del hemmeligheter. Den består av byggeklosser, man kan snu på tallene og bokstavene, sier Grimsby.

Neste skritt på veien er å sende en søknad til IOC 14.03. Så gjelder det å få staten med på laget. Deretter går det slag i slag før det endelig avgjøres i 2015.