NRK Meny
Normal

– Er det vits i å anmelde i det hele tatt?

Lise Karlsen troppet opp hos politiet med navn og telefonnummer til kvinnene som forsøkte å rundstjele butikken hennes. Likevel ble saken, som så mange andre, henlagt. – Jeg blir helt stum, sier hun.

En butikkeier på Grünerløkka fortviler etter at politiet henlegger saken, hvor tre tyver med kjent identitet stakk av med bager fulle av klær.

KRITISERER POLITIET: Tre kvinner forsøkte å få med seg varer for 30.000 kroner fra Kjolehimmelen på Grünerløkka i Oslo. Daglig leder Lise Karlsen troppet opp hos politiet med navn og telefonnummer til tyvene. Likevel ble saken henlagt. (Foto/redigering: Kjetil Grude Flekkøy)

Oslopolitiet henlegger sju av åtte anmeldelser for tyverier og andre vinningsforbrytelser. Årsaken er ofte mangel på bevis.

Mange opplever at anmeldelsen blir henlagt selv om de kan fortelle politiet hvem forbryteren er.

Én av dem er Lise Karlsen. Hun er daglig leder for klesbutikken Kjolehimmelen på Grünerløkka i Oslo, og opplevde at tre kvinner forsøkte å få med seg varer for 30.000 kroner.

Karlsen forteller at det var en helt vanlig, travel dag, da de tre kvinnene nærmest raidet klesbutikken.

– Inn kommer tre damer med litt slunkne bager, og på to minutter har de endevendt butikken. Den ansatte ser at stativene med hengere også begynner å bli slunkne, og stopper dem på veien ut. Etter en del diskusjon får hun se bagene, og de er fulle av stjålne varer. Én av damene løper av gårde og får med seg noe.

Tyvene ringte for å få tilbake bagene

Butikken beholdt bagene med tyvegods, men de ville kvinnene gjerne ha tilbake.

– Etterpå ringer de fire ganger den dagen for å få tilbake bagene, sier Karlsen.

I den ene bagen ligger et brev med den ene kvinnens navn og adresse. I tillegg skriver Karlsen ned telefonnumrene tyvene ringer fra. Dette tar hun med seg til politiet, og regnet med at de dermed har fått det de trenger for å ta tyvene.

Saken fortsetter under bildet.

Henleggelse

HENLAGT: Lise Karlsen forteller at hun nesten ble stum da hun fikk brev om at saken var henlagt fordi tyvene ikke var identifisert.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

– Vi har alle data, og vi har en butikk full av vitner. Da vi leverer anmeldelsen og er i avhør, føler vi oss godt ivaretatt. Så kommer dette brevet, som gjør at jeg blir helt stum, sier hun og viser fram brevet fra politiet.

– «Henlagt fordi det ikke er framkommet tilstrekkelig opplysninger til å identifisere gjerningsmann». Det er jeg veldig uenig i.

Men hvordan kan du vite at det navnet som står på brevet, faktisk er én av tyvene?

– Når hun ringer og sier hvem hun er, og det stemmer med navnet på brevet, så føler jeg jo at vi har de rette personene.

– Jeg har trodd på systemet til nå

Nå er Karlsen oppgitt og frustrert, og lurer på om det i det hele tatt er noe vits i å levere en anmeldelse.

– Jeg kan identifisere alle sammen. Vi har telefonnummer, vi har navn og adresser, vi vet hvor de bor. Jeg kunne dratt dit selv og hentet tingene. Men jeg har trodd på systemet inntil nå.

Da hun skrev om hva som hadde skjedd på Facebook, var det flere som fortalte om lignende opplevelser.

Én fortalte at en tyv hadde prøvd å stjele noen møbler. Han kakket ham litt hardt i hodet med det han forsøkte å stjele og sa «Kommer du en gang til, kakker jeg deg andre steder også».

Lise Karlsen

– Jeg la ut min frustrasjon på Facebook da jeg fikk brevet, og kommentarene renner inn. Det er veldig mange som har anmeldt tyverier og overfall, som blir henlagt på samme måte. Det er rett og slett teater. Selv om de vet hvem det er, de har hatt navn, og til og med tilståelser, sier hun.

Noen har også tatt loven i egne hender.

– Én fortalte at en tyv hadde prøvd å stjele noen møbler. Han kakket ham litt hardt i hodet med det han forsøkte å stjele og sa «Kommer du en gang til, kakker jeg deg andre steder også». Jeg synes det er fryktelig trist, men jeg skjønner det godt.

Nå lurer hun på hvorfor politiet i det hele tatt tar imot anmeldelser, når det uansett ikke blir gjort noe.

– Jeg fatter ikke hvorfor de bruker tiden vår, og sin egen tid på dette.

– Gjenstår likevel mye etterforskning

Per Erik Ommundsen

FORSTÅR FRUSTRASJONEN: Sekretær i Oslo politiforening, Per Erik Ommundsen.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

Ledelsen på politihuset sier til NRK at de alltid må prioritere mellom ulike saker, og at det i denne saken ikke var så lett som man kunne tro å slå fast hvem de tre kvinnene var.

Sekretær i Oslo politiforening, Per Erik Ommundsen, skjønner at folk blir frustrerte. Han sier at en vurdering av politidistriktets arbeidssituasjon, tilgjengelige ressurser og hvor mye det vil kreve å etterforske saken, ligger til grunn når en sak blir henlagt.

– Jeg kan ikke uttale meg om denne saken, siden jeg ikke kjenner innholdet i den. Men på generelt grunnlag kan jeg si at politiet er svært lei seg når vi må gå til det skrittet å prioritere bort eller henlegge saker ut ifra kapasitetshensyn, sier Ommundsen.

I denne saken kan offeret fortelle politiet hvem gjerningspersonene er både med navn, adresse og telefonnummer, hvorfor blir en slik sak henlagt?

– Generelt forstår jeg frustrasjonen til publikum når slike saker blir henlagt. Likevel gjenstår det mange etterforskningsskritt før politiet kan sende saken videre til retten. I retten kreves det en ganske tung bevisbyrde, noe som betyr at saken må være grundig etterforsket av politiet. Det krever mye kapasitet.

Ifølge Ommundsen må det mer penger og politifolk til

– Det jobbes veldig godt på etterforskningsavsnittene. Men de har et veldig høyt arbeidspress og et skrikende behov for flere tjenestepersoner.