Administrerende direktør Trond Bjørgan sier de med neste års budsjett må ha en stram prioritering og økonomistyring, men gleder seg over at byrådet legger til rette for kjøp av ytterligere 90 nye T-banevogner.
Trond Bjørgan.
– Dette er en svært god nyhet for byens kollektivbrukere. 99 nye vogner er allerede bestilt og i produksjon. Blir dette realisert kan vi skifte ut så godt som hele vognparken innen 2010, sier Bjørgan.
Han mener fornyelsen av vognene blir et stort løft for T-banen:
– Nye vogner innebærer et langt mer pålitelig trafikktilbud for kundene våre. Det meste av dagens materiell er nærmere 40 år gammelt, tungt å vedlikeholde og sårbart i daglig drift. Med nye vogner kan vi forvente langt bedre punktlighet og komfort for passasjerene, sier han.
Økning på 25 millioner
Byrådet legger opp til et tjenestekjøp på 801 millioner kroner i 2005, noe som prisjustert innebærer en økning på 25 millioner kroner fra 2004.
Økningen knytter seg til kostnader forbundet med vedtak om å opprettholde trafikk til Kjelsås og Holmenkollen, sporvogn gjennom Homansbyen og bussrute 71 E.
Bjørgan synes det er positivt at disse utgiftene dekkes inn, men sier det er for tidlig å beregne hvilke konsekvenser budsjettforslaget vil få for rutetilbudet til neste år.
Trange rammer
Han tror det blir krevende å opprettholde nivået fordi trafikkproduksjonen allerede i dag overstiger de økonomiske rammene.
– Våre beregninger indikerer et behov på 950 millioner kroner for å opprettholde driften på dagens nivå. Mye av dette gapet skyldes at Sporveien over flere år ikke har fått kompensert for økte driftsutgifter i kjølvannet av nye investeringer, sier Bjørgan.
Han trekker fram utbyggingen av trikk til Rikshospitalet og forlengelsen av banestrekningen til Mortensrud stasjon.
Bjørgan legger likevel vekt på at Sporveien vil gjøre sitt ytterste for å levere mest mulig kollektivtrafikk for hver kommunal krone.