Salget av miljøvennlige biler har skutt i været den siste tiden. Halvparten av alle bilene som ble solgt i Oslo og Akershus i januar var enten elbiler eller hybridbiler.
Oslo kommune klarer ikke å holde tritt med den store økningen. Nå har Høyre, Venstre og KrF sikret flertall i bystyret for å gi folk mer tilgjengelige ladepunkter, der de bor.
– De fleste som bor i Oslo bor i blokk eller sameier. Der er det mer krevende å få satt opp ladepunkt til elbilen, enn hvis du bor i en enebolig. Derfor trenger vi gode støtteordninger for det, sier Guri Melby, gruppeleder for Venstre i Oslo.
Kommunen gir allerede støtte til borettslag og næringsdrivende, men da må ladepunktene være tilgjengelig for alle. Bor du i et sameie med egne parkeringsplasser har du ikke hatt mulighet til å få støtte.
Med den nye ordningen skal også beboere i sameier kunne få rådgivning om hvordan de kan sette opp et ladepunkt og også få støtte til det.
Melby mener Oslos eksisterende klima- og energifond nå burde utvides i revidert budsjett og brukes til den nye ordningen.
– Skal dette ha noen effekt, mener jeg at vi i hvert fall må sette av 10 millioner kroner i året som en start, sier hun.
Brann(u)sikkerhet
Mange har vært skeptiske til å bygge ut ladeanlegg i innendørs garasjer på grunn av brannfaren. I tillegg er branner i elbilbatterier nærmest umulige å slokke.
En nylig rapport fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap slo derimot fast at det er svært små sjanser for at batteriene tar fyr i det hele tatt.
Et eksternt firma forsøkte å få fyr på batteriene i elbiler ved hjelp av gassbrennere. Bilen ble fullstendig overtent, men det viste seg i etterkant at brannen aldri nådde batteriene.
Melby mener mye av usikkerheten knyttet til ladestasjoner er ubegrunnet.
– Derfor tror vi at en rådgivningstjeneste er ekstremt viktig, for at borettslag og sameier skal tørre å ta en slik investering og vite hva de gjør, sier Venstre-politikeren.
– Mange har ikke oppdatert kunnskap
Melby får støtte fra Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening.
– Det er veldig mye usikkerhet knyttet til lading, kostnader og brannfare, men mange har ikke oppdatert kunnskap. En rådgivingstjeneste kan bidra til å endre det, sier Haugneland.
Elbilforeningen tror at lademulighetene også kan få betydning for hvor attraktivt et borettslag er på boligmarkedet.
– Borettslag vil ha en egeninteresse av å tilrettelegge for lading for å være konkurransedyktige i boligmarkedet i årene som kommer, påstår Haugneland.