Gigantbor skal knuse fjell for Follobanen

De veier 2 400 tonn og det er fire av dem. Snart skal de tyske borrene Double Shield TBM tygge seg gjennom norsk fjell for at du og jeg skal kunne reise miljøvennlig med toget.

Fire gigantbor skal lage ny togtunnel
Anne Kathrine Kalager

Anne Kathrine Kalager er Jernbaneverkets prosjektleder for Follobanens tunneler.

Foto: Andreas Sundby / NRK

– Wow, utbryter prosjektleder i Jernbaneverket, Anne Kathrine Kalager, da hun får se gigantboret for første gang.

– Den er imponerende. Fantastisk, sier hun.

– Vi har jo ikke testet den i de omgivelsene den skal operere ennå, men frem til nå ser alt veldig bra ut.

Borer og bygger

I den tyske byen Schwanau, utenfor Frankfurt, har arbeidere i snart ett år jobbet med å bygge den 2 400 tonn tunge tunnelboremaskinen som skal brukes til utbyggingen av Follo-banen. I tillegg til å bore, legger maskinen betongfundamentet slik at tunnelen så og si er ferdig når maskinen har krabbet seg gjennom fjellet.

Maskinen er 150 meter lang og nesten 10 meter i diameter.

Verkstedene til Herrenknecht AG

De fire tunnelboremaskinene bygges i verkstedene til Herrenknecht AG i Schwanau utenfor Frankfurt i Tyskland.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Jernbaneverket har bestilt fire slike maskiner.

– To maskiner skal bore nordover mot Oslo og to maskiner skal bore sørover mot Ski, forteller Kalager.

Hvor mye de koster, vil ikke Jernbaneverket avsløre.

Spesialtilpasset norsk fjell

I gjennomsnitt skal maskinene bore mellom 12 og 15 meter hver dag, og ifølge leverandøren er maskinene spesiallaget for å takle norsk stein og geologi.

Martin Herrenknecht

Administrerende direktør Martin Herrenknecht i Herrenknecht AG.

Foto: Andreas Sundby / NRK

– Vi kjenner den geologiske profilen i området, sier administrerende direktør Martin Herrenknecht i Herrenknecht, firmaet som lager maskinene.

– Det er tøffe forhold, men maskinen er laget for forholdene, forsikrer han.

– Jeg er 100 prosent sikker på at maskinene vil tåle de norske forholdene.

Før giganten sendes til Norge må den demonteres i flere enn 50 deler og monteres på nytt i Norge. Alle de fire maskinene som er bestilt, skal etter planen være i arbeid i januar 2017.