Mandag morgen er t-banestasjonene Stovner, Vestli og Romsås klare for å ta imot reisende, som siden 24.juni har tatt buss for bane.
Grorudbanen har vært stengt på grunn av anleggsarbeider. Banen er Oslos mest trafikkerte, og frakter 42.000 passasjerer hver vei på en vanlig hverdag.
- Les også:
- Les også:
– Vi gleder oss
– Nå gleder vi oss skikkelig, sier Sissel Simensen. Hun har bodd på Stovner i 40 år og har vært en flittig bruker av t-banen.
– Med buss for bane, har jeg brukt to timer på å komme meg hjem fra sentrum, istedenfor en halv time, sier hun.
Det har også vært en del støy fra bussene som har kjørt rett utenfor boligblokka der hun og mannen bor.
– Det blir fint å slippe støy og eksos. Og så er vi spente på hvordan det ser ut inne på stasjonen, sier Simensen.
Ansiktsløft til 45 millioner
I løpet av sommeren har også stasjonene blitt pusset opp. Kunstneren Adriana Bertet dekorterte veggene på Stovner t-banestasjon i 1992. Nå har hun frisket opp kunstverkene, i samråd med Byantikvaren som har ønsket å bevare den opprinnelige kunsten.
– Det gjenstår fortsatt noe arbeid på stasjonsområdene, men alt skal være klart for full drift fra mandag morgen, sier Andreas Viseth, i Sporveien.
Krevende sommer
Det har vært utfordrende for Ruter å få alle passasjerer over fra buss til bane.
– Det er snakk om mange tusen passasjerer, men vi er svært takknemlige for at de reisende har vist så stor tålmodiget, sier Gro Tvedt Anderssen i Ruter.
Innstilte avganger
Enkelte morgen- og kveldsavganger til og fra Vestli blir innstilt fra i morgen. Årsaken er at flere t-banevogner må parkeres på Vestli stasjon.
Det vil også gå litt saktere mellom Hasle og Økern.
– Her kjøres banen på ett spor, på grunn av anleggsarbeid, sier Tvedt Anderssen.
Dette er det tatt hensyn til i tidtabellen, men ifølge Ruter kan det bli enkelte forsinkelser som føge av dette.