Einar Kjerschow er vant til å passe seg for både danskeferjer og mindre motorbåter, der han nesten daglig er ute og padler i indre Oslofjord.
Snart får han selskap av enda flere.
I høst bestemte politikerne at det skal legges til rette for offentlig fortøyning av småbåter, kajakker, kanoer og lignende der det er mulig langs Havnepromenaden i Bjørvika.
Men mens trafikken til lands er godt regulert, etterlyser Oslo kajakklubb et bedre system til sjøs.
– Vi må ha en ny fjordbruksplan slik at en får organisert fjorden på en bedre måte. Slik man har det på land mellom gående, syklister og biler må det også være på fjorden, sier Sveinung Oftedal som er leder i kajakklubben.
– Lite å stille opp med
Også Oslo Havn er kritisk til at planene om å åpne opp for mer rekreasjonstrafikk er vedtatt, før sikkerheten er vurdert.
De har satt i gang et arbeid med en risiko- og sårbarhetsanalyse, der faremomenter knyttet til denne typen rekreasjonsbruk av farvannet skal vurderes.
– Vi har jo daglig anløp av de store fartøyene, og en liten kajakk ved siden av en stor utenlandsferje vil ha lite å stille opp med. Den kan være vanskelig å oppdage, spesielt ved nedsatt sikt og sjøgang, sier Jens Petter Christensen som er trafikksjef hos Oslo Havn.
Ønsker en aktiv havn
Samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby sier at en revidering av Fjordbruksplanen skal komme.
Hun skal også vurdere tiltak for å sikre fjorden bedre.
– Vi ønsker å ha en aktiv havn, men ønsker også kajakker og badere og andre båtturister velkommen på fjorden – og det må det gå an å legge til rette for, sier byråden.