NRK Meny
Normal

Statoil frykter trafikkaos på Fornebu

Flere av landets største bedrifter har flyttet til Fornebu de siste årene. Til høsten er det Statoil sin tur.

Trafikkaos på E18
Foto: Mats Sparby / NRK

Hele 2.500 ansatte flytter til høsten inn i Statoils nye kontorer på Fornebu.

Men selv om de Statoil-ansatte gleder seg til å få nye kontorer, gruer mange seg til den nye reiseveien som allerede er preget av mye kø og fulle busser.

– Vi er engstelig. Alle vet at det er store trafikale utfodringer på E18 inn og ut av Oslo. Kollektivtilbudet er heller ikke godt nok, sier Bjørn Robert Olsen, som representerer de ansatte i Statoil.

Artikkelen fortsetter under bildet

Bjørn Robert Olsen

Bjørn Robert Olsen, som representerer de ansatte i Statoil, er bekymret for at han og hans kolleger blir stående i lange køer til og fra jobb.

Foto: Mats Sparby / NRK

Også Bærum kommune deler bekymringen for trafikksituasjonen.

– Det blir ikke bedre når de ansatte i Statoil skal ut hit tl Fornebu hver dag. Forhåpentligvis vil mange av dem sykle eller gå, sier rådmann Hans Kristian Lingsom.

Rundt 12.000 personer jobber på Fornebu i dag. Til høsten rykker enda et par tusen inn, i tillegg til de mange som bor i området.

Rådmann Hans Kristian Lingsom

Rådmann Hans Kristian Lingsom i Bærum håper de amsatte i Statoil vil ta beina fatt.

Foto: Mats Sparby / NRK

Lover bedre kollektivtilbud

For å unngå ytterligere kaos setter Ruter inn flere busser etter sommeren.

– Vi øker busskapasiteten vår med 20 prosent. I tillegg setter vi inn ekstra ressurser så det skal bli bedre flyt i busstrafikken. På den måten kommer bussene mer regelmessig, sier Sofia Bruun i Ruter til NRK.

I tillegg vil Statoil sette opp egne busser for å frakte ansatte til og fra jobb.

– Vi vil legge til rette for at våre ansatte skal benytte seg av kollektivtilbudet ved å sette opp busser fra blant annet Lysaker og Skøyen, sier Jannik Lindbæk jr, informasjonsdirektør Statoil.

Men til tross for Ruters ekstra busser og Statoils egne, er de ansatte forsatt bekymret for at blir stående å stampe i kø frem og tilbake til jobb hver eneste dag.

– Når kollektivtilbudet ikke er skikkelig på plass, så har jeg vanskelig for å tro at dette vil gå smertefritt, avslutter Olsen.