Frykter kaos på dieselfrie dager

Ruter har ingen flere busser å sette inn når folk må la dieselbilen stå på dager med akutt luftforurensning. Fremskrittspartiet bekymrer seg for at det skal bli kaos under dager med dieselforbud.

Trafikkaos i Oslo

INGEN PLAN: Et dieselforbud kan komme allerede i vinter og by på utfordringer spesielt i rushtiden. Ifølge Ruter har ikke selskapet flere busser til å ta unna ekstra passasjerer.

Foto: Øyvind Bye Skille / NRK

Byrådet vedtar torsdag en hasteforskrift som gjør at et dieselforbud på kommunale veier i Oslo kan komme allerede i vinter hvis det er fare for høy luftforurensning.

Øystein Dahl Johansen

RUSHTIDS-UTFORDRING: Pressevakt i Ruter, Øystein Dahl Johansen sier alle disponible busser allerede er i drift og at Ruter ikke har noen plan for å sette inn ekstra busser på dager med akutt luftforurensning.

Foto: Birgitte Heneide / Fotograf Birdy

Men Ruter har ikke kapasitet til å ta imot alle de som må la dieselbilen stå, i hvert fall ikke i den verste rushtida.

– Vi har ikke flere busser med sjåfører stående klare til å ta noen ekstra passasjerer. Det kan bli veldig trangt i rushtida. Derfor oppfordrer vi de reisende som har mulighet til det, til å ta hjemmekontor eller reise utenom den travleste rushtida, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen.

Han bekrefter at Ruter foreløpig ikke har noen plan for hvordan de skal takle en slik situasjon.

– Nå skal vi la politikerne gjøre sitt vedtak først og så legger vi planene deretter.

Bekymret for mangel på alternativ

Tommy Skjervold

BLIR KAOS: – Vi frykter at det ikke er nok kapasitet, og en kollektivtrafikk som ikke dekker behovet til de personene som må la bilen stå, sier Tommy Skjervold, samferdselspolitisk talsmann i Frp.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

Fremskrittspartiet er det eneste partiet i Oslo bystyre som er imot et dieselforbud. Samferdselspolitisk talsmann, Tommy Skjervold, frykter at det kan bli kaos på dieselfrie dager uten et godt reisealternativ.

– Luftforurensning er alvorlig, men vi er bekymret for at byråden ikke har kollektivtrafikk tilgjengelig når dette skulle inntreffe. Hvis lufta blir dårlig i morgen og dieseleierne ikke får kjørt bilen, hva er alternativet deres, sier Skjervold.

– Byrådet burde først ha kartlagt situasjonen og vite at de har et alternativ å tilby de innbyggerne som nå ikke får kjøre bil.

Tror det ordner seg

Lan Marie Nguyen Berg Miljøpartiet De Grønne (MDG) er blitt byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

LØSER SEG: Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) tror ikke det blir noe problem å få ordnet flere busser på dager med mye luftforurensning.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne er ikke bekymret.

– Kollektivtrafikken er ganske fleksibel når det kommer til sånne situasjoner som dette. Når vi får akutt luftforurensning er det viktig at det er bilene som må holde seg hjemme og ikke barna våre eller menneskene.

– Jeg tenker at det vil gå greit å få på plass ekstra busser til de som trenger det eller at folk ved akutt luftforurensning fordeler seg litt mer utover dagen, sier hun.

NRK anbefaler