Kollektivselskapet mangler nemlig en rekke avgjørelser som politikerne må ta.
Må skje raskt
Utviklingsdirektøren i Ruter Hanne Bertnes Norli er helt klar i sin tale. Tar ikke politikerne i våre to fylker de nødvendige beslutningene nå med en gang, så vil ikke Fornebubanen være klar til 2021/2022 som planlagt.
– Det haster veldig. Vi er nødt til å få satt i gang arbeid med forprosjekt, byggeplan, prosjektering og mer detaljerte kostnadsoverslag. Det arbeidet må egentlig starte nå.
Hvem er det som må få opp farten?
– Vi trenger beslutninger fra Akershus og Oslo på bestillingen av disse oppdragene.
Hva skjer hvis beslutningene ikke kommer raskt nå?
– Skal vi klare å opprettholde fremdriftsplanen så må vi komme i gang med det detaljerte planarbeidet, sier Ruters utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli.
Mange fartshumper
Det er ikke første gang fremdriften i denne saken har sett utfordrende ut.
For et knapt halvår siden ble det klart at
enn planlagt. Prisen hadde dermed steget til det dobbelte på bare ett år og nådd 10 milliarder. Det skapte mye uklarhet, da regjeringens tidligere løfte om å betale halvparten av Fornebubanen plutselig- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Ikke bekymret
Til tross for den turbulente historien og Ruters bekymring, er ikke Fylkesordfører i Akershus Anette Solli (H) nervøs for Fornebubanens fremdrift.
Hun understreker at det er nettopp Fylkeskommunen som har gitt Ruter oppdraget med å gjennomgå hva som nå må være på plass for at prosjektet skal komme raskt videre.
– Jeg vil ikke si at vi er i tidsnød, men vi har liten tid. Vi ser at vi må kjøre en mengde parallelle prosesser nå fremover og det skal vi gjøre. Dette kommer vi til å levere på.
Helt sikker på det?
– Ja.
Fylkesordføreren garanterer at Ruter raskt vil få politisk klarsignal blant annet for forprosjektet for selve banen og bestilling av vogner. Hun står også fast på at det fortsatt er realistisk at banen faktisk står ferdig i 2021 som planlagt.
– Dette tror jeg er realistisk. Vi ligger på med hele fremsida og banen skal stå ferdig i 2021. Regjeringen har nå sagt at vi får halvparten av de 10 milliardene som vi regner med at dette kommer til å koste, og da er det bare å kjøre på, sier Anette Solli.