Hopp til innhold

Frykter for standarden på veiene

Både NAF og fylkerordføreren i Akershus mener det følger med for lite penger når fylket overtar ansvaret for nesten 70 mil vei. Etterslepet på vedlikeholdet er stort.

Asfaltering
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Fra 1. januar 2010 blir 691 kilometer riksveier i Akershus omgjort til fylkesveier. Overtakelsen ble i dag markert ved at fylkesordfører Nils Aage Jegstad fikk overlevert veiene av påtroppende avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Akershus, Nils-Erik Bogsrud.

Riksveier overleveres til fylket

Fylkesordføreren fikk en 'veirull' på 691 cm, som et symbol på den 691 km strekningen med riksveier som nå blir fylkesveier. Fylkesordføreren fikk en 'veirull' på 691 cm, som et symbol på den 691 km strekningen med riksveier som nå blir fylkesveier.

Foto: Akershus fylkeskommune

- Tøff oppgave

Overgangen vil skje uten at trafikantene merker mye til den. Statens vegvesen vil fortsette å utføre arbeidet på fylkesveiene på oppdrag fra Akershus fylkeskommune. Men fylkesordfører i Akershus, Nils Aage Jegstad (H) ser at det er en tøff oppgave de har tatt på seg.

- Det er klart at nå overtar vi 691 km med nye veier og det er et etterslep på vedlikehold der, ikke minst på broer som skal forsterkes, og det blir en tøff oppgave fremover. Vi vil jo nødig at dette skal gå utover primæroppgavene våre, som er videregående skole.

Det vi er bekymret for er om statlige overføringer som jo kommer i form av rammetilskudd vil bli opprettholdt på det nivået vi har til dags dato, sier Jegstad.

NAF er redd pengene brukes på andre ting


Norges Automobilforbund frykter for veistandarden når fylkeskommunene overtar ansvaret for en rekke riksveier fra årsskiftet. Nesten 70 mil veier i Akershus, og 4 mil i Oslo overdras fra staten til fylkene. Med på lasset følger penger til å vedlikeholde veiene, men direktør for forening og samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker, er skeptisk.

- Vår bekymring er om fylkeskommunen bruker de pengene som følger med her, til veiformål. Det er høyst nødvendig, og det følger med for lite penger, som fylkeskommunen har påpekt. Men det har vært eksempler på at pengene har gått til andre ting. Det er sårt nødvendig å bruke dem til veiformål, påpeker Glomsaker.


Fylkesveinettet utgjør 1813 kilometer

Sammen med de 1132 km fylkesveier som fylkeskommunen eier fra før, vil det nye fylkesveinettet utgjøre 1813 km. Det som blir igjen av riksveier i Akershus er 413 km, altså bare 19 prosent av det samlede riks- og fylkesveinettet.


Fylkespolitikerne prioriterer


Fylkeskommunen har fått økt rammetilskudd, og må prioritere det økte fylkesveinettet på lik linje med andre oppgaver. Fylkeskommunen bestemmer videre hvordan pengene til fylkesveier skal brukes til utbygging, vedlikehold, drift, tiltak for å bedre trafikksikkerhet, kollektivtransport og miljøtiltak.


Til sammen skal det brukes nesten 8 milliarder kroner til vei- og kollektivtransport i fylket i de neste fire årene. Av disse er det satt av 3,5 milliard til drift av kollektivtransport.

311 millioner skal brukes til drift, nær 1,2 milliarder til investeringer og av disse skal 309 millioner brukes på gang- og sykkelveier. 113 millioner kroner skal brukes på utbedringer av veinettet.

De viktigste riksveiene, som binder Norge sammen og videre med resten av Europa, skal fortsatt være riksveier og statens ansvar.

Disse veiene blir overtatt av Akershus:


Rv 21 Østfold/Mortegropa – Hedmark/Vangen
Rv 22 Gjelleråsen rundkj x rv 4 øst – Hvam x E6
Rv 33 Minnesund x rv 177 – Oppland/Sikkerlia
Rv 115 Østfold/Haslerudåsen – Bjørkelangen x rv 170
Rv 120 Østfold/Mjærskog – Mosesvingen x rv 22
Rv 120 Skedsmovollen x E6 – Hurdal kirke x rv 180
Rv 120 (arm) Lillestrøm stasjon øst x rv 120 – Pedersløkka rundkj
Rv 120 (arm) Engelstadkrysset rundkj – Sør-Gardermoen rundkj x rv 35
Rv 123 Østfold/Kopperud – Østfold/Basmo
Rv 125 Hemnes gård x rv 115 – Østfold/Grønvik
Rv 151 Alisenborg rundkj. – Sonsvn st p-plass
Rv 152 Måna x rv 23/fv 78 – Mastemyr x E18
Rv 152 (arm) Dyrløkke x rv 152 – Buggebakken sør x kv
Rv 154 Nygårdskrysset x E18 – Vik x rv 155
Rv 155 Oslo/Sværsvann – Tangen bru x rv 21
Rv 156 Ringnes x E6 – Nesoddtangen
Rv 156 (arm) Bekkevoll x arm – Vassumkrysset x E6/rv 23
Rv 157 Sønstedal x rv 156 – Granholt x rv 156
Rv 159 (arm) Kloppa vest x rv 159 – Olavsgård x rv 22
Rv 159 (rampe) Kloppa vest x rv 159 – Kloppa øst x rv 159
Rv 160 Oslo/Lysakerelva – Økri bru x rv E16
Rv 164 Blommenholm rundkj – Levre x rv 160/fv 172
Rv 165 Holmenkrysset vest – Buskerud/Bjerkås
Rv 165 (rampe) Holmen senter x rv 165 – Holmen senter x rundkj
Rv 166 Snarøyakrysset sør x rv 150 – Koksaknekken
Rv 167 Asker stasjon rundkj – Stokkersmia x fv 205
Rv 168 Oslo/Grini – Kirkerudholma x E16
Rv 168 (rampe) Løken x rv 168/fv 172 rundkj – Løken x rv 160 rundkj
Rv 169 Fjellsrud x rv 22– Løken x rv 169
Rv 170 Kringen x rv 22 rundkj – Tangen x rv 21
Rv 171 Gran x E6 – Finstad x rv 170/fv 239
Rv 172 Fetsund bru øst x rv 22 – Sørumsand x rv 171
Rv 173 Val x rv 171 – Rotnes x rv 177
Rv 174 Dalstua x rv 2 – Valhall bru øst x E6
Rv 175 Rennespillet x rv 171 – Hedmark/Seterstøa
Rv 176 Dal øst x E6/fv 501 – Kneppe rundkj x rv 35 øst
Rv 177 Årnes x rv 175 rundkj – Minnesund x E6/rv 33
Rv 178 Eltonåsen x rv 120 – Myrtangen x rv 174
Rv 179 Hauerseter x E6/fv 461 – Heimvard x rv 177
Rv 180 Ormlia – Oppland/Kåvemyra
Rv 181 Bogsrud x E6 – Hedmark grense
Rv 181 (arm) Eidsvoll stasjon x rv 181 – Sundbrua vest x kv
Rv 181 (arm) Botshaug
Rv 181 (rampe) Vormvik x rv 181 – Vormvik x rv 21
Rv 181 (rampe)
.