NRK Meny
Normal

Frykter butikkdød i Oslo sentrum

Mange butikker i Oslo sentrum kan gå konkurs dersom det ikke blir lov å kjøre bil i sentrum, mener Oslo Handelstands Forening.

Gucci Oslo

Oslo Handelstands Forening frykter mange butikker vil forsvinne dersom sentrum blir bilfritt. Bildet er fra Nedre Slottsgate.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Fredag ble Miljøpartiet de grønne, SV og Arbeiderpartiet enige om en plattform for å danne nytt byråd sammen. Et av punktene der er at sentrum skal bli bilfritt i løpet av få år.

Tror særpreget forsvinner

Leder i Oslo Handelsstands Forening, Gunnar Larssen, er redd vedtaket vil gjøre at Oslo mister sitt særpreg.

Gunnar Larssen

Leder i Oslo handelsstands forening, Gunnar Larssen, mener hovedstadens påtroppende byråd driver med signalpolitikk.

Foto: Oslo handelsstands forening

– Jeg frykter Oslo vil bli som en del andre byer hvor det er mer dødt i gatene. Det er ofte handelen som er den store bidragsyteren for å skape liv. Med mindre handel blir det også mindre liv og da får vi en fattigere by, sier Larssen.

Fanesaken til Miljøpartiet de Grønne blir ifølge Dagsavisen en realitet. Sone1 i Oslo skal bli bilfri innen 2019. Larssen er bekymret hva som vil skje med byens spesialforretninger.

– De vil i verste fall måtte legge ned eller gå konkurs fordi kundene blir borte. Kundene kommer jo hverken til butikken eller får med seg varene.

Tror bilhandelen er lite viktig

Miljøpartiet de Grønne sier de ikke kan forholde seg til utspillet fra foreningen ennå da de ikke ønsker å kommentere byrådsavtalen før den offentliggjøres til uka.

Aud Tennøy

Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt frykter ikke butikkdød om sentrum blir bilfritt.

Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto

Men det finnes andre som er sterkt uenige med Gunnar Larssen. Forskningsleder for kollektivtrafikk, areal- og transportplanlegging i Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy, mener biltrafikken har lite å si for sentrumsbutikkenes økonomi.

– Nøyaktig hvordan dette vil gå er vanskelig er vite. Men vi vet at de som kjører til sentrum for å handle kun står for 7 til 8 prosent av omsetningen. Det er ikke en stor del av handelen, sier Tennøy til NRK.

Hun deler dermed ikke Oslo Handelstands Forenings frykt for butikkdød.

– Dette tror jeg skulle kunne gå bra. Å fjerne biltrafikk kan jo også føre til et triveligere bymiljø og være et konkurransefortrinn for butikkene.

Krever konsekvensanalyse

Ifølge Dagsavisen skriver Arbeiderpartiet i partiprogrammet at den bilfrie sonen kommer til å ha unntak for transport av forflytningshemmede, varetransport og kolletivtrafikk.

Men Larssen stiller spørsmål ved at ingen av partiene har kommet med en konsekvensanalyse for et bilfritt indre sentrum.

– Jeg kaller dette signalpolitikk. Man ønsker seg noe uten å se på konsekvensene av det.

Tror du denne beslutningen har blitt tatt uten at de har gjort noen form for analyse?

– Jeg håper da virkelig ikke at vi har fått politikere som er så uansvarlige. Jeg forutsetter at ansvarlige polikere har gjort hjemmeleksa si, sier Larssen.