Hopp til innhold

Frykter bagasjekaos

På nytt er det bagasjeproblemer på Oslo Lufthavn Gardermoen. Star Tour frykter fulle bagasjebånd og lange ventetider i påsken.

Bagasje
Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Passasjerer som ankommer med utenlandsfly på Gardermoen må ofte vente lenge før bagasjen kommer på båndet i ankomsthallen. Denne helgen toppet det seg. Nå frykter charterselskapet Star Tour det kan bli problemer med påsketrafikken.

Lang ventetid

- I påsken tar folk med seg mye mer bagasje enn vanlig. Vi håper at Oslo Lufthavn i hvert fall stiller med kompetent mannskap som kan gjøre at bagasjebåndene kommer raskt i gang igjen, dersom de skulle stoppe, sier informasjonsrådgiver i Star Tour, Elisabeth Larsen-Vonstett.

Resultatet av de siste årenes passasjervekst er at kapasiteten på bagasjeanlegget lenge har ligget på smertegrensen, mener Star Tour.

Med sitt eget flyselskap TUIFly Nordic, er de den største charteroperatøren på flyplassen. Selv om det ikke føres noen registrert statistikk over misfornøyde passasjerer eller ventetid, mener selskapet likevel at ventetiden på bagasje til tider er for lang:

 - Jeg var selv på Gardermoen for tre uker siden og landet med et stort fly fra Thailand. Det tok halvannen time fra flyet landet og til bagasjen kom. Det er ikke en særlig hyggelig avslutning på ferien nå du står der sammen med to små barn, sier Larsen-Vonstett.

Hun mener Gardermoen ikke har kapasitet til å håndtere all bagasjen som kommer inn, når det lander seks-syv fly samtidig.

Ombygging

 

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL).
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Ofte er problemene størst søndag kveld, når mange avslutter ferien eller helgeturen. Forrige lørdag og søndag var spesielt vanskelig, innrømmer informasjonssjef ved OSL Gardermoen, Jo Kobro:

- Denne helgen var det ekstra ille for nå har vi stengt ett av bagasjebåndene for ombygging. Men fra fredag vil det være oppe og gå igjen, sier Kobro.

Han forteller at bagasjehåndteringen på Gardermoen innen juni vil ha en kapasitetsøkning på 33 prosent.

- Da får flyplassen fire bagasjebånd på utland, hvorav ett av båndene er skråstilt. I tillegg vil det være tre bagasjebånd på innland, sier Kobro.

Taxfree-trøbbel

Flere har pekt på den uheldige effekten som taxfree-salget ved ankomst har hatt. Da Gardermoen opprettet en butikk i ankomsthallen førte det til at passasjerene gikk på handletur, mens bagasjen ble liggende uhentet på båndet, og blokkerte for ny bagasje.

Jo Kobro avviser imidlertid at flyplassen på den måten har skapt problemer for dem:

- Forsinkelsene forårsaket av folk som skal handle taxfree-varer utgjør maksimalt én prosent av stoppetiden. Normalt sett ligger stoppetiden på bare én til to prosent, sier Kobro.