NRK Meny
Normal

Frp stemmer nei til bompenger på E18 i Bærum

I Bærum frykter Fremskrittspartiet at nye bommer på og rundt E18 kan sette kommunens lavinntektsgrupper i en vanskelig situasjon. Nei til bompengefinansiering betyr nei til ny vei, frykter Høyre.

Torbjørn Espelien i Fremskrittspartiet

Frps gruppeleder i Bærum, Torbjørn Espelien, sier nei til bompenger på E18 mellom Asker og Oslo.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

I dag suser bilene forbi Sandvika i dagslyset. I framtiden skal forurensende og støyende biltrafikk legges i tunnel under bakken.

Men prisen på det nye veisystemet gjennom Asker og Bærum er dyr. Prosjektet vil koste 40 milliarder kroner.

Frp: – Stor kostnad for barnefamilier

I Bærum skal politikerne i kveld ta stilling til om deler av regningen kan betales gjennom bommer på strekningen. Bærum Fremskrittsparti sier et klart nei.

– Vi mener at bilistene betaler så stor del av regningen allerede, slik at det ikke er grunnlag for å kreve inn mer bompenger. Det er en veldig stor kostnad for barnefamilier og andre grupper med liten inntekt, sier Frps gruppeleder i Bærum, Torbjørn Espelien.

Planen er å legge E18 gjennom Bærum og Asker i tunnel

Statens vegvesens plan for ny E18 i Bærum og Asker, er å legge veien i tunnel. Det vil koste 40 milliarder kroner. Sandvika skimtes i bakgrunnen.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

Også i Asker sier Frp nei til prinsippet om bompengebetaling.

I den foreløpige skissen fra Statens vegvesen er det fire bommer hver vei på E18-strekningen Asker og Oslo. Det er også bommer på tilførselsveier og samleveier.

Et prisanslag for bompenger på hele strekningen Oslo – Asker er 118 kroner tur-retur, inklusiv Oslos bomring.

Dette rammer særlig dem med dårlig råd, mener Frps gruppeleder i Bærum.

– Vi har selvfølgelig en del med høy inntekt som vil klare denne utgiften, men vi har også store grupper med lav inntekt. For eksempel enslige og enslige forsørgere. De har det kanskje enda verre her enn andre steder, fordi Bærum er en dyr kommune å bo i, sier Espelien.

Høyre: – Større fordeler enn ulemper

Bærum Høyre er ikke enig.

– Hvis man vil ha ny E18 må man akseptere bompengefinansieringen. Da er valget om man vil ha ny E18 eller ikke. Høyre vil ha ny E18, sier Høyres gruppeleder i Bærum, Bjørn Røtnes.

Han frykter at Stortinget ikke vil gå inn for veiplanen uten bommer.

– Hvis det ikke foreligger noe flertall for bompengefinansiering, så tror jeg ikke Stortinget vil gå inn for planen, og da blir det ikke noe ny E18, sier Røtnes til NRK.

– Frykter du at bompenger blir en belastning for lavinntektsgrupper som småbarnsfamilier og lignende?

– Nå vil de fleste av bommene være tilknyttet av og påkjøringene til E18, så det er klart at det er ikke mulig å få til dette prosjektet uten at det vil koste noe. Da må man avveie fordeler og ulemper. Vi mener fordelene med prosjektet er større enn ulempene, sier Røtnes i Bærum Høyre.

Det ligger an til solid flertall bompenger i formannskapet i Bærum i kveld med blant annet Høyres stemmer.

Endelig vedtak i saken vil bli gjort i kommunestyret om en uke.