Det er Johan Sohlberg som har ansvaret for å skifte ut Freia-reklamen. Faren hans lagde reklamen i den fasongen den har nå tidlig på 50-tallet.
– Den første reklamen laget far alene. Reklame nummer to laget vi sammen. Den som står her nå lagde jeg alene, og den som kommer skal jeg lage alene. Det kommer an på hårfargen – om den blir enda hvitere så blir det vel den siste, sier Johan Sohlberg i Eurosign.
Lille julaften i 1909 ble Norges første lysreklame tent på toppen av Thune-gården. 1500 glødelamper lyste opp Egertorget og gjorde navnet Freia leselig oppover hele Karl Johans gate. I en by som i hovedsak var opplyst av gasslykter, var den moderne lysreklamen en sensasjon.
- Skiltet er 120 kvm i omfang og 10 meter høyt
- Skiltet veier 8 tonn
- Skiltet holdes oppe av bjelker som går ned i kjelleren på Thune-gården
- En drøy kilometer neonrør er brukt i skiltet
- Arbeidet med å pusse opp reklamen er ferdig rundt 12. oktober
Erstatter lysstoffrør med dioder
– Tiden forandrer seg, men klokken vil bli den samme. Fasongen blir det samme, men lyskilden vil nå bli nåtidens lysdioder, i stedet for neonrør. Gjennom det sparer vi 80 prosent av strømforbruket på denne reklamen, sier Sohlberg.
Bygningskomiteen i Kristiania ga i sin tid Freia tillatelse til å montere reklamen med betingelsen «at der føres tilsyn med at uret altid gaar rigtig». Dagens urverk er satellittstyrt og har en feilmargin på pluss/minus 5 sekunder på 10.000 år.