Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- – Dette vil skape usikkerhet, sier Erlend Helle.
- Oslolufta
Verken Mosseveien i tunnel eller ny E18 vestover er med på lista over hvilke veier Statens vegvesen vil bygge fram til 2022.
Må være på plass
Nå truer Høyre med å trekke seg fra samarbeidet om videre vei- og kollektivutbygging i Oslo og Akershus.
– For Høyres del er det svært vanskelig å gå inn på noen Oslopakke uten at Bjørvikatunnel, Mosseveitunnel og en ny ordning på vestkorridoren er på plass.
Det sier Høyres samferdselspolitiske talsmann i Oslo bystyre, Stian Røsland.
Bompenger
Når Høyre i sin tid motvillig aksepterte en eller annen form for bompenger også etter 2008, var det nettopp for å få bygd ny E18 helt fra Holmen i Asker til Fiskvollbukta.
Bilistene i kø på E18 kan ikke regne med bedre forhold i årene framover. Foto: Tor Richardsen/ Scanpix
Den videre vei- og kollektivutbyggingen etter at dagens bomring etter planen er revet og fram til 2022 har fått navnet Oslopakke 3.
Ikke endelig
Østlandssendingen har fått tilgang til lista over hvilke prosjekter Statens Vegvesen vil ha med i pakka. Selv i det aller dyreste alternativet, der bilistene må ut med 25 milliarder kroner, glimrer E18 vestover og E18 Mosseveien med sitt fravær.
Rune Gerhardsen fra Arbeiderpartiet
Men dette er ikke den endelige lista, understreker medlem av styringsgruppa for Oslopakke 3 og Arbeiderparti-politiker Rune Gerhardsen.
Skisser
– Dette er ikke noen aktuell problemstilling enda. De lagt fram noen skisser over både om veiprosjekter og kollektivprosjekter. Vi har ikke engang begynt å diskutere dem sier, sier Gerhardsen.
Statens Vegvesen vil ikke kommentere hvorfor de ikke vil bygge ny E18 vestover og Mosseveien i tunnel.
Se hele listen her:
Forklaring av alternativer:
Referanse:
Penger til rådighet uten bomring.
Bompenger:
Penger til rådighet med bompengeinntekter. Det er begrenset hvor mye som kan brukes til kollektivprosjekter.
Vegprising lav:
Penger til rådighet med lav vegprising. Åpner for å bruke mer penger på kollektivprosjekter.
Vegprising høy:
Høy vegprising gir 10 milliarder mer i inntekter enn lav vegprising.
Alle beløp er oppgitt i millioner.