Den 8,5 kilometer lange underjordiske banen mellom Majorstua og Fornebu skulle opprinnelig stå klar i 2021, før den ble forskjøvet til 2024 eller 2025. Nå skriver Aftenposten at staten bevilger prosjektet 50 millioner kroner til regulering og planlegging over neste års statsbudsjett.
– Denne bevilgningen viser at vi ønsker god fremdrift. Nå er det ingen grunn til å vente. Fornebubanen er viktig for regjeringen og Oslos forrige byråd. Nå håper vi at dagens byråd i Oslo prioriterer byggingen og jobber med reguleringen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til avisen.
Staten har tidligere lovet at de skal ta halve regninga for utbyggingen. Bærum kommune har allerede regulert sin del av traseen, men Oslo har ennå til gode å fullføre reguleringsarbeidet.
– Nå må det legges trykk på reguleringsarbeidet i Oslo. Her skal det bygges ut store boligområder og mange arbeidsplasser. Derfor trenger vi banen fort, sier statsminister Erna Solberg.
– Patetisk å skylde på oss
Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier til Aftenposten at han er glad for pengene, men er ikke begeistret for beskyldningene om tregt arbeid.
– Høyre har sittet med kontroll i både Bærum og Oslo. De har delt ansvaret fra 2008 da Ruter ble bedt om å bidra. Da er det forsøk på politisk trylleri å skylde på oss som har styrt noen måneder og i tillegg har fikset saken. Det er patetisk, mener Johansen.
Eirik Lae Solberg, Høyres gruppeleder i bystyret, mener derimot at beskyldningene er på sin plass.
– Før Høyre gikk av, la vi en plan for hvordan utbyggingen og organiseringen av banen skulle skje. Den saken skulle til bystyret i 2016. For et par uker siden lå saken fremdeles hos Ruter. Nå skal den til Plan- og bygningsetaten før den blir behandlet i bystyret. Jeg er redd for at dette vil ta lang tid. Det går allerede en buss i minuttet til Fornebu i rushtrafikken. Vi har ikke plass til flere, sier Solberg.
- Les også: Milliarder i manko for Fornebubanen