Regjeringen setter av 1.349 milliarder til det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski i forslaget til statsbudsjett. 1.220 milliarder skal brukes på prosjektering, kjøp av grunn og forbedende anleggsarbeider med sikte på anleggsstart i 2014.
Resten går til bygging av det som på fagspråket heter hensettingsspor på Ski stasjon. Økt parkeringskapasitet for tog er nødvendig for å gjennomføre NSBs store ruteendring i desember 2014 som skal gi de reisende på Østlandet et bedre togtilbud.
Det nye dobbeltporet mellom Oslo og Ski blir en del av InterCity-triangelet og har en total kostnadsramme på 24,7 milliarder kroner.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
En milliard pr. kilometer
Det betyr at den 22 kilometer lange banen, hvoran 19,5 går i tunnel, kommer til å koste mer enn én milliard kroner pr. kilometer.
I omtalen av Follobanen i forslaget til statsbudsjett går det fram at den eksterne kvalitetssikringen av prosjektet er noe forsinket, og at banen nå er planlagt ferdig i 2021. Jernbaneverket har frem til nå operert med 2020.
- LES OGSÅ: