Hopp til innhold
Follotunnelen
Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Follobanen

Oppsummert

Follobanen mellom Oslo og Ski ble stengt etter bare en ukes drift i desember 2022 på grunn av store driftsproblemer. Jernbanelinjen kostet 36,8 milliarder kroner og tok 13 år å bygge. En teknisk rapport viser grove feil i høyspentanlegget.

  • Skifte av strømlinjer i Blixtunnelen kan koste 225 millioner kroner

    Arbeidene med å bytte ut strømliner i Blixtunnelen på Follobanen har startet. Prislappen kan ende på 225 millioner kroner.

    Togene i Blixtunnelen får i dag strøm fra aluminiumsliner i taket av tunnelen. Aluminiumen er sårbar for drypp av alkalisk vann og må skiftes til kobber, skriver Bygg.no.

    – Entreprenør kompenseres etter utført arbeid under denne kontrakten, og vi estimerer kontraktsverdi til mellom 175 og 225 millioner kroner, opplyser prosjektdirektør Martin Rosenlund i Follobaneprosjektet til Byggeindustrien.

    Hvem som sitter igjen med den endelige regningen til slutt, er ifølge Bane Nor en del av tvisten med entreprenøren AGJV.

    Mandag ble det ene tunnelløpet på Follobanen stengt for å skifte strømlinene. Arbeidene skal skje til desember og gjennomføres i ett tunnelløp av gangen. Det andre tunnelløpet skal holdes åpent for togtrafikk.

    ©NTB

    Ett av to tunnelløp i Blixtunnelen på Follobanen mellom Oslo og Ski.
  • Arbeid på Blixtunnelen starter i dag

    Bane Nor starter mandag vedlikeholdsarbeidet i Blixtunnelen på Follobanen, og det vil pågå helt frem til desember, skriver Bane Nor.

    Reisende mot Oslo om formiddagen og tilbake mot Ski på ettermiddagen vil ikke merke noen forskjell, men de som reiser motsatt vei vil få litt lengre reisetid.

    Arbeidet innebærer blant annet bytte av strømlinjene i taket.

    Frem til kl. 13. kjører togene fra Ski mot Oslo direkte via Blixtunnelen.

    Etter kl. 13 kjører togene fra Oslo til Ski direkte via Blixtunnelen.

    Togene i motsatt retning kjører via Østfoldbanen og vil få lengre kjøretid.

    L2X blir innstilt mellom Ski og Kolbotn. Annenhver avgang for R23 blir innstilt.

    Begge tunnelløpene i Blixtunnelen er åpne for trafikk i perioden fra 22. juli til 4. august. I denne perioden er Østfoldbanens lokale linje stengt fordi Bane Nor utfører planlagt vedlikeholdsarbeid.

    Toglinjer som kan påvirkes:

    RE20 Oslo S – Halden – (Göteborg), Østfoldbanen vestre linje

    R21Stabekk - Moss, Østfoldbanen vestre linje

    L2 Stabekk - Ski, Østfoldbanen

    R22 Oslo S - Rakkestad, Østfoldbanen østre linje

    R23 Oslo S - Ski, Follobanen

  • Tunnelløp på Follobanen stengt fram til 2025

    Det var ventet at feilene på Follobanen skulle ta seks måneder å rette. Det tidsestimatet var litt for optimistisk, arbeidet blir ikke ferdig før i 2025.

    Trøbbel med vannlekkasjer gjør at Blixtunnelen på Follobanen skal bytte ut de opprinnelige aluminiumslinene med kobberliner.

    Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet at arbeidet vil ta rundt seks måneder, nå er det oppjustert til ni måneder.

    Tunnelen vil med andre ord kun operere med ett løp inn i 2025.

    (NTB)

  • Ikke farlig uran i drikkevann etter Follobane-dumping

    Drikkevannet på Huken i Oslo, i Assurdalen i Ski og nær Vestby næringspark har ikke farlige uran-nivåer, selv om forurensede byggemasser fra Follobanen ble dumpet der i flere år.

    Det viser vannprøver Bane Nor har fått gjort i de tre områdene, ifølge et brev til Oslo kommune.

    Bygg.no omtalte saken først.

    Alle prøveresultatene var lavere enn 30 mikrogram uran per liter vann, som er grenseverdien satt av Verdens helseorganisasjon. Ett mikrogram er lik én milliondel av ett gram.

    – Vi fortsetter likevel å overvåke områdene og ta prøver, for å være på den sikre siden og følge opp mottakene over tid. Vi vil holde naboene og kommunene informerte, sier utbyggingsdirektør Bettina Sandvin i Bane Nor.

    Høsten 2023 ble det kjent at byggemasser inneholdende uran og sulfater fra byggingen av Follobanen er dumpet på Huken og Åsland i Oslo, i Assurdalen i Ski og i Vestby næringspark over flere år. Bane Nor visste om forurensingen i flere år uten å varsle naboer til deponiene eller kommunene.

  • Vil senke hastigheten i Blixtunnelen – avvik i sporene

    Blixtunnelen er bygget for hastigheter helt opp til 250 kilometer i timen.

    Ett år etter åpningen har Bane Nor søkt om å få senke hastigheten i tunnelen til 160 kilometer i timen.

    Det skal skyldes avvik i sporvidden, altså avstanden mellom skinnene. Å senke hastigheten vil redusere belastningen på sporet og kan hindre at avvikene blir verre.

    Det kommer frem i dokumenter Teknisk Ukeblad har fått innsyn i.

    Det er Jernbanetilsynet som bestemmer om Bane Nor får tillatelse til å midlertidig senke hastigheten.

    Til TU opplyser de at tiltaket ikke er iverksatt, men at togene for det meste kjører i 160 kilometer i timen likevel.

    Ett av to tunnelløp i Blixtunnelen på Follobanen mellom Oslo og Ski.