Hopp til innhold

«Ikke en dag denne uka har T-banen klart å levere normale ruter, men skru opp prisen klarer dem»

For reisende med T-banen har denne uka bydd på irritasjon, innstillinger og forsinkelser.

Folk er sinte i sosiale medier etter T-bane-trøbbel hele uka

RASER PÅ NETT: Folk er ikke nådige i sosiale medier etter trøbbelet de har opplevd på T-banen denne uka. En Facebook-bruker gir Sporveien fingeren i kommentarfeltet.

Foto: Bård Nafstad/Montasje / NRK

Uka startet dårlig for Oslos mange T-banereisende mandag morgen. Signalfeil ved Majorstua rammet alle de tidligste avgangene, og trøbbelet fortsatte utover morgenen. Det ble bytter og forsinkelser og mange måtte reise med buss istedenfor T-bane.

Laster Twitter-innhold

Tredje dag med trøbbel

Tirsdag morgen fulgte opp med feil med en sporveksel. Når da torsdagen stiller med nye innstillinger og forsinkelser, fordi det har vært brann i en kabel, begynner begeret å bli fullt for mange.

Laster Twitter-innhold
Cato Asperud

Cato Asperud og T-banen beklager alle problemene som har gått utover de reisende denne uka.

Foto: Hans Olav Næss

Det var onsdag kveld det begynte å brenne i fem kabler i T-banetunnelen mellom Nationaltheatret og Majorstuen. Det skapte problemer hele torsdag, og de fortsatte også inn i fredagen.

Sporveien beklager som best de kan, samtidig som de melder om at det blir færre avganger og forsinkelser hele dagen.

– Her er det nok tilfeldigheter som spiller inn. Kabelbrannen har ingen sammenheng med de øvrige problemene, men dessverre har de kommet i samme uke, sier kommunikasjonssjef i Sporveien Cato Asperud.

Uken startet med kaos på T-banen i Oslo. En signalfeil på Majorstuen førte til forsinkelser og endret kjøremønster på flere linjer.

T-baneuka startet dårlig med signalproblemer mandag.

Takker for tålmodigheten

Mange har også klaget over mangel på informasjon. «Ingen hører hva dere sier på høyttaleranlegget», skriver en.

Tålmodigheten er ganske tynnslitt for å si det mildt. Det har tatt alt for lang tid og det er for dårlig. Laveste prioritering?

Mann på Twitter

Sporveien takker på Twitter folk for tålmodigheten gjennom trøbbeluka.

– Dette er kjempeleit, og vi beklager selvfølgelig overfor de reisende. Vi gjør alt i vår makt for å løse problemene så fort som mulig, sier Asperud i Sporveien.

Det er heller ikke alle som greier å bli sure, til tross for en trøblete uke. En Twitter-bruker skriver:

«Når man står her og venter på T-banen, så skjønner man hvor utrolig bra det fungerer hver eneste dag!»