Hopp til innhold

Folk åpner lommeboken når været er ustabilt

Flere kjøpesentre i Oslo og Akershus går så det suser i sommer. Ifølge statistikk går folk oftere på kjøpesentrene i sommer og bruker mer penger.

Strømmen Storsenter

Strømmen Storsenter har rekordsommer i år, med en vekst på 17 prosent besøkende.

Foto: Petter Oulie-Hauge / NRK

Det er ruskevær ute, men salg inne på kjøpesentrene. Byporten melder om bedre omsetning enn i fjor, Paleet melder om godt besøk og på Strømmen storsenter er det rekordsommer.

Per Kristian Trøen

Per Kristian Trøen, direktør Strømmen storsenter.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

– Den siste måneden har vi hatt litt over 450 000 besøkende og det vil si en vekst på 17 prosent i forhold til samme periode i fjor, sier senterdirektør på Strømmen storsenter, Per Kristian Trøen.

En turistattraksjon

Trøen mener at kjøpesentrene har blitt en turistattraksjon på samme måte som museum og fornøyelsesparker.

– Jeg tror ikke alle nordmenn har vært villige til å innrømme at man shopper så mye, men man shopper når man er i utlandet, så hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det i Norge, sier Trøen.

Han forteller videre at de ser tydelig at at flere og flere velger å komme til kjøpesentrene i ferien.

Oslo City kjøpesenter

Oslo City har en økning på 13,4 prosent omsetning, og 9,6 prosent økning på besøkende i juni.

Foto: Christine Skarstein Olsen / NRK

Økning på flere shoppingsentre

Monica Eriksen

Monica Eriksen, senterleder Oslo City.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

Også på Oslo City går pilene opp i sommer. Senterleder Monica Eriksen melder om at omsetningen har steget med over 13 prosent i juni, og minst ti prosent hittil i juli.

Hun sier at dårlig vær er bra for handelstanden.

– Vi har besøk fra veldig mange turister, og jeg tror at mange velger å feire sommeren her i Oslo, sier Eriksen

Hun mener at Oslo City er en naturlig shoppingdestinasjon, både for innenlands og utenlandske turister.

Også Byporten og Paleet forteller om gode tall denne sommeren.

Byporten kjøpesenter

Byporten melder om bedre omsetning, men ikke flere besøkende enn i fjor.

Foto: Christine Skarstein Olsen / NRK