NRK Meny
Normal

100 år siden Roald Amundsen tok flysertifikat

I juni 1914 ble det første sivile norske flysertifikat tildelt Roald Amundsen. I år feires dette på småflyhavna på Kjeller.

Created by InfoDispatcher

100-ÅRSJUBILEUM: Småflyhavna på Kjeller feirer i år at det er 100 år siden polarhelten Roald Amundsen tok det første sivile flysertvikat i Norge.

Anders Håkensen

FLYENTUSIAST: Anders Håkensen er glad for at det er godt flyvær.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

– Nå har det vært to måneder med regn og dårlig vær, så det er først nå alle endelig kommer seg i lufta igjen, sier Anders Håkensen.

Kjeller flyplass utenfor Oslo, er en av verdens eldste flyplasser som fortsatt er i drift. Andres Håkensen er en av mange entuasiaster som ofte tar turen til småflyhavna.

– Det er en veldig deilig følelse å fly. Du slipper å tenke på det du har drevet med hele dagen, og du kan bare bry deg om å fly.

100-årsjubileum

Høsten 1912 foregikk den aller første flyvning på Kjeller, og i 1914 ble det første sivile norske flysertifikat tildelt Roald Amundsen.

Roald Amundsen ble inspirert til å ta flysertifikatet etter at han hadde vært i USA på foredragsturné. På den tiden var han også opptatt med forberedelsene til en ny nordpolsferd.

Etter en flytur i San Francisco fikk han øynene opp for flyvningens muligheter. Da han kom hjem til Norge igjen, dro han på flere besøk til Kjeller. Flyturene interesserte han mer og mer, og han ba om å få lære selv. Noe Forsvarsdepartementet straks ga han tillatelse til.

Teksten fortsetter under bildet.

RA

ELEV I BAKSETET: Roald Amundsen tok flere flytimer på Kjeller. Dette bildet er fra 1914.

Foto: Kjeller flyhistoriske forening

Havarerte under opptaksprøven

Den 11.juni 1914 var Amundsen klar for opptaksprøve, og før selve prøven tok han en flytur som passasjer for å se hvordan prøven skulle utføres. Flyet hadde ikke kommet lengre opp enn 20 meter, da det styrtet i bakken.

Støtet var så kraftig at flyet smadret fullstendig, men både Amundsen og piloten slapp unna med noen blåmerker. Årsaken til ulykken var at styreledningen røk og kom inn i propellen.

Amundsen fikk så låne et annet fly og besto deretter prøven med glans.

Teksten fortsetter under bildet.

Kjeller

FLYET HAVARERTE UNDER OPPTAKSPRØVEN: Roald Amundsen var uheldig under opptaksprøven, men fikk låne et annet fly og besto deretter prøven med glans.

Foto: Kjeller flyhistoriske forening

En drøm om å ta flysertifikat

Adrianna

FLYELEV: Elev Adrianna Solowiej tar flytimer, og hun gleder seg aller mest til den første turen alene.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

100 år etter at Roald Amundsen tok flysertvikatet, vil Adrianna Solowiej gjøre det samme.

– Jeg var på Kjeller i fjor på flydagen, og fikk prøvefly sammen med pappa. Etter det ble jeg bare helt hekta på flysertifikatet, sier Solowiej.

– Jeg har ikke hatt så mange flytimer ennå, men i sommmer er jeg nok klar for min aller første solotime. Det gleder jeg meg veldig til.

Usikker fremtid

ma

ENGASJERT I KJELLERS FRAMTID: Pilot Morten Agerup Myhr mener at Kjeller småflyhavn må bestå.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

I tillegg til forsvaret, huser Kjeller blant annet de to største flyklubbene i Norge, Nedre Romerike Flyklubb og Oslo Flyveklubb. I småflyhavna finnes det også en unik samling av gamle fly.

Men selv om flymiljøet på Kjeller har lang historie, er fremtiden usikker. Flere ønsker å bygge boliger og butikker på området, og flymiljøet jobber nå tett med kommunen for å lande langsiktige løsninger som gjør at de får bli.

– Det må være en fremtid konsentrert om forsvarets virksomhet og den historiske biten vi har her. Det har vært flyvninger i 102 år sammenhengende. Kjeller skal bestå, sier pilot Morten Agerup.

Den 11. mai 2014 er det flydag på Kjeller.

Created by InfoDispatcher

TAR EN LOOP: Anders Håkensen har tatt Saab safiren ut av vinterdvalen og opp i lufta.