Flere klager på sykehusbehandling

Pasientombudet i Oslo mottok nesten 200 flere henvendelser i fjor enn året før.

Pasient og sykepleier (illustrasjonsfoto)
Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

Nesten 1500 pasienter i Oslo kom med spørsmål eller klaget til pasientombudet på behandlingen de fikk ved et sykehus eller annen helsetjeneste i fjor.

Toppen av et isfjell

Helse og sosialombudet i Oslo tror årsaken til økningen er at flere pasienter har blitt bevisst på rettighetene sine, og vet at klageinstansen finnes.

- Pasienter fokuserer mer på sine rettigheter enn før, og bruker disse. Jeg tror at økningen bare er toppen av isfjellet, det er nok langt flere saker der ute som burde vært meldt inn, sier kontorsjef ved Helse og sosialombudet, Pål Arne Edvinsen.

Raskere og dårligere behandling

På de siste fire årene har pasientombudet i Oslo fått 50 prosent flere henvendelser i året. I takt med det har ombudet fått stadig flere klager fra folk som føler at de ikke har fått den helsehjelpen de har krav på, i fjor hele 250. Edvinsen tror innstramming i sykehusbudsjettene i Oslo kan være noe av årsaken:

- Når det i stor grad handler om raskere behandling så kommer det fort i konflikt med pasientrettighetene, sier Edvinsen.