Flere Oslo-elever får spesialundervisning

1400 flere får spesialundervisning nå sammenliknet med for fem år siden. Professor mener det kan skyldes økt prestasjonspress.

skole

Professor Thomas Nordahl mener for mange elever får spesialundervisning.

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colorbox.no

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Totalt 8,5 prosent av Oslo-elevene får spesialundervisning i dag, skriver Aften.

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark har forsket på emnet for Kunnskapsdepartementet og mener for mange elever får spesialundervisning.

– Økt prestasjonspress

 Forsker Thomas Nordahl ved Høgskolen i Hedmark

Thomas Nordahl

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

– Man har ingen grunn til å tro at det er elevmassen som har endret seg. Vi mener blant annet nasjonale prøver og Pisa-resultater fører til økt prestasjonspress. Dette kan igjen føre til at de som presterer dårlig føler de trenger mer hjelp, sier Nordahl til Aften.

Han mener det i dag fokuseres for mye på dem som presterer dårlig og at mange kan få minst like god hjelp i vanlig undervisning.

For fem år siden fikk 3472 elever spesialundervisning. Ifølge foreløpige tall har det økt til 4891 elever i 2010/2011.

– Letter å gi hjelp til dem som trenger det

I Utdanningsetaten i Oslo kommune er de positive til nasjonale prøver og mener de gjør det lettere å gi tidlig hjelp til dem som trenger det.

– Det er ikke et mål for Oslo-skolen at mange elever skal ha spesialundervisning. Det er et mål at alle elever skal få et godt læringsutbytte og klare seg gjennom skolen, sier direktør i etaten, Astrid Søgnen.

Hun understreker at Oslo har en spesiell og utfordrende elevmasse, men at det ikke er flere i spesialundervisning her enn i resten av landet.