Hopp til innhold

Flengende kritikk av Flexus

Toppledelsen i Sporveien får hard kritikk av kommunerevisjonen, på grunn av det elektroniske billettsystemet.

Elektronisk billettsystem
Foto: Anne Storaunet / NRK

Billettsystemet Flexus har blitt dobbelt så dyrt som planlagt, og har gang på gang blitt forsinket.

Det skriver Aftenposten

I en fersk rapport kommer kommunerevisjonen med massiv kritikk av både toppledelsen og prosjektledelsen i Sporveien.

- Prosjektledelsen har i stor grad latt prosjektet seile sin egen sjø, til det gikk på grunn, heter det i rapporten.

- Forsinket og ubrukelig

Billettautomatene til det nye Flexus-systemet ble satt ut allerede i 2005, men ikke før sent i 2008 kunne de første kundene ta systemet i bruk.

Særlig slår kommunerevisjonen ned på at Flexus-systemet ble godkjent i november 2005, til tross for at det var ubrukelig.

Kommunerevisjonen mener sporveien kunne unngått forsinkelsene om prosjektledelsen hadde forstått omfanget av leveransen.

Stolt over prosjektet

Prosjektdirektør Magne Glomnes og prosjektleder Jørn Hansen får manglende kunnskap om elektroniske systemer.

Jørn Hansen vil ikke kommentere saken, men Magne Glomnes sier til NRK at han synes kommunerevisjonen har et veldig ensidig fokus;

- Det er klart, det har blitt overskridelser, men det som er viktig er at det nå er utviklet et system som er godtatt. Det er kommet inn i garantifasen, og gjennomføringen er unnagjort. Nå sitt er vi med et prosjekt som har fremtiden foran seg, sier Glomnes.

Ut på høring

Den foreløpige rapporten fra kommunerevisjonen skal på høring og er ikke godkjent før kontrollutvalget i Oslo kommune har behandlet den, og det er lagt ved høringsuttalelser fra de involverte.

Tidligere leder av kollektivtransportproduksjonen, Trond Bjørgan, vil ikke kommentere saken før rapporten er behandlet.

Trond Bjørgan

Trond Bjørgan vil ikke kommentere rapporten.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX