Hopp til innhold

OSL: - De hadde 16 timer lange dager

Utenlandske arbeidere på Oslo Lufthavn har fått kontrakter de ikke forstår og hatt 16 timer lange dager.

OSL

Det dreier seg om en håndfull utenlandske arbeidere som jobber med å bygge ut Oslo Lufthavn. De har fått kontrakter de ikke forstod og bodde under kritikkverdige forhold.

Foto: NRK

Nic. Nilsen

Det er internkontroll som har avdekket de uheldige arbeidsforholdene, sier Nic Nilsen som er administerende direktør ved Oslo Lufthavn.

Foto: Oslo Lufthavn
Kommunikasjonssjef NCC Construction Terje Stachnik Hansen

Kommunikasjonssjef i NCC Construction Terje Stachnik Hansen.

Foto: Jarle Nyttingnes / Jarle Nyttingnes

Det er i forbindelse med utbyggingen av flyplassen at de kritikkverdige forholdene ble avdekket. Ifølge OSL dreier det seg om forhold som har rammet en håndfull arbeidere.

– Vi vet at boforholdene har vært dårlige. Flere har blant annet bodd på samme rom, og de har bodd så langt unna flyplassen at de har hatt dager på 16 timer, sier administrende direktør Nic Nilsen ved Oslo Lufthavn.

Han forteller at arbeiderene ikke har hatt bil og derfor måttet gå opptil fem kilometer fra der de har bodd til offentlig kommunikasjon som har tatt dem til flyplassen. Dermed har dagene blitt så lange som 16 timer. Det er arbeidsgiver som skal sørge for gode boforhold for arbeiderne.

– Det er vårt ansvar å ha kontroll på det. Det er ikke alltid vi klarer å ha kontroll på alle de 150 som jobber for oss på byggeplassen på Gardermoen. Nå har vi gitt beskjed til vår underleverandør, og det er ordnet opp i, sier kommunikasjonssjef Terje Stachnik Hansen NCC Construction som er hovedentreprenør.

Nilsen sier arbeiderne nå har fått tilbud om å bo i gangavstand til flyplassen.

– Vi tilbyr brakker med høy standard med gåavstand til porten, sier Nilsen.

Kontrakter på språk de ikke forstår

I tillegg til dårlige boforhold har arbeiderne fått arbeidskontrakter som har vært på språk de ikke forstår.

Kommunikasjonssjef Hansen i NCC vet ikke hvorfor det har skjedd.

– Det kan ha vært en feil.

Hansen understreker at de har kontrakter på alle språk som er nødvendig. Også dette skal nå være ordnet opp i.

Administrerende direktør Nilsen ved OSL mener kontrakter på feil språk kan være en indikasjon på at bemanningsbyråene har presset ned timesprisene.

– Generelt er Oslo Lufthavn positive til bruk av utenlandsk arbeidskraft, men det må være på konkurransemessig likeverdige og rettferdige vilkår, sier Nilsen.

Nilsen sier at de ennå ikke vet hva arbeiderne får betalt, men at det går rykter om dårlig betaling.

– Rykter er stikkordet. Vi kjenner ikke til om det stemmer eller ikke, sier Kommunikasjonssjef NCC Construction Terje Stachnik Hansen.

Dette skal nå undersøkes.

Skal se nærmere på bo- og arbeidsforhold

Hansen sier at de har rammeavtaler med alle sine innleiefirmaer og underleverandører som skal sikre at alle avtaler følges og at alle får den lønnen de skal ha.

– Vi utfører stikkprøver for å forsikre oss om at avtalene blir fulgt, sier Hansen.

Nå skal imidlertid NCC og OSL sammen se nærmere på forholdene for de utenlandske arbeiderne på Gardermoen for å forsikre seg om at de er gode.

– Vi bruker mye tid og ressurser for å ha kontroll på at alle har en trygg og god hverdag, sier Hansen.

Flyplassen blir bygget ut for kunne ta i mot 28 millioner passasjerer i året. Terminalen bygges ut og får en ny pir. Den får også ny avgangs- og ankomsthall og nytt bagasjeanlegg. Byggeprosjektet er et av Norges største og skal stå ferdig i 2017. Det er ventet å koste 13,5 milliarder kroner.