Hopp til innhold

Hadde pustestans, men fikk ikke hjelp på legevakten

Lille Aurora var knallrød i ansiktet og fikk ikke puste, men på sykehuset fikk foreldrene beskjed om at de var på feil legevakt.

Monique Nyberget og Håvard Hiller

- Det var rett og slett grusomt å oppleve at vi ikke fikk hjelp da jenta vår sluttet å puste. Foreldrene Håvard Hiller og Monique Nyberget sammen med lille Aurora.

Foto: Trine Bråthen / NRK

Da fire måneder gamle Aurora fra Tveita fikk feber en sen torsdagskveld i mars, tok foreldrene henne med til legevakten i Oslo sentrum. Legen tok blodprøver og kom frem til at Aurora hadde en virusinfeksjon, som snart ville gå over.

I resepsjonen fikk imidlertid foreldrene en overraskende beskjed; at familien egentlig tilhører legevakten på Ahus på Lørenskog, og ikke legevakten i Oslo.

Foreldrene Håvard Hiller og Monique Nyberget visste at bydelen de bor i har hørt til sykehuset i Akershus siden 2011, men har aldri tidligere tenkt på at de også skulle dra på legevakten der.

Sluttet å puste

ahus

Legevakten på Ahus er en skadelegevakt, ikke medisinsk.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Noen dager etter det første legevaktbesøket ble Aurora tydelig dårligere igjen. Hun hostet, var slapp, sov dårlig. Da hun på kvelden begynte å kaste opp slim og fikk problemer med å puste, bestemte foreldrene at det var tid for å dra på legevakten igjen.

Denne gangen setter de kursen mot Ahus. På veien dit ringer Håvard Hiller opplysningen og ber om å bli satt over til legevakten, slik at de kan få vite nøyaktig hvor de skal kjøre når de kommer frem til sykehusområdet.

Aurora fortsetter å kaste opp og gispe etter luft, men fremme på parkeringsplassen mister hun pusten på grunn av for mye slim.

– Likevel fikk jeg ikke panikk, jeg visste jo at vi var fremme og at det var hjelp å få på den andre siden av glassdøren, sier Monique Nyberget.

– Dette er en skadelegevakt

Foreldrene går inn på legevakten med den 4 måneder gamle jenta i armene – knallrød i ansiktet og med pustestans, slik foreldrene oppfatter det.

Og her er det de møter beskjeden de nesten ikke kan tro:

– «Dette er en skadelegevakt. Dere må til Lillestrøm eller Oslo sentrum med henne. Vi har ikke noen lege her som kan se på det, vi holder bare på med benbrudd,» sa damen i mottaket, forteller Hiller.

– «Men hun puster ikke», sa jeg – hun kastet ikke engang et blikk på barnet vårt, hun gjentok at de ikke kunne gjøre noe, fortsetter Nyberget.

Monique Nyberget

På sykehuset med pustemaske, Aurora og mamma Monique Nyberget.

Foto: Privat

Foreldrene visste at det var en barneavdeling på sykehuset. Da de spurte etter den ble de fortalt at man i så fall måtte dra via akutten.

– Vi kunne ikke fortsette noen diskusjon med henne, så vi heiv oss i bilen og kjørte til akutten. Nå var vi veldig redde, forteller foreldrene.

Inn til observasjon

Fremme på akutten – som man egentlig bare skal ankomme via ambulanse – er tonen en helt annen.

– Hun som sto i luka reagerte umiddelbart. I løpet av 10–15 sekunder kom det tre ansatte til, en av dem stikker fingrene i halsen på Aurora slik at hun kaster opp masse slim og får puste normalt igjen, forteller Hiller og Nyberget.

Deretter bar det til barnemottaket der familien ble lagt inn til observasjon over natten. Trolig hadde Aurora RS-virus og hadde fått en slimpropp i halsen da hun sluttet å puste.

Paret ønsker å presisere at de følte seg svært godt tatt vare på på Ahus etter dette.

– Slik skal det ikke være

Fylkesmannens helseavdeling har bedt sykehuset svare på klagen foreldrene i ettertid har sendt til sykehuset. På bakgrunn av svaret skal fylkesmannen avgjøre om det er grunnlag for å åpne en tilsynssak.

Ahus har ikke undersøkt saken ferdig ennå, men fagdirektør ved Ahus Pål Wiik sier til NRK at alle pasienter som kommer til en legevakt bli tatt imot på en god og omsorgsfull måte.

– Når jeg leser klagen fra foreldrene ser jeg at her har vi ikke lykkes. Så får vi se nærmere på hvorfor det har blitt sånn, men slik skal det ikke være, sier Wiik.

Han sier historien skal brukes som et eksempel på hvordan det ikke skal være å oppsøke en legevakt.

Hvor skal man dra?

Vel hjemme igjen på Tveita er Håvard Hiller og Monique Nyberget oppgitt over hvilke konsekvenser forvirringen om legevakta har ført til.

– I ettertid har jeg snakket med andre småbarnsforeldre, og når jeg spør er det mange som ikke vet hvor de eventuelt skal dra, forteller Nyberget.

De ringte også Alna helsestasjon for å spørre hvilken legevakt de skal forholde seg til hvis de trenger medisinsk hjelp utenfor fastlegens åpningstid. Der kunne de ikke umiddelbart svare, men da paret ringte tilbake etter noen dager var svaret at de skulle reist til legevakten i Oslo.

Men der fikk de jo beskjed om at de skulle ha reist til Ahus?

– Kommunikasjonssvikt

– Dette er en kjedelig sak, vi beklager at det har skjedd en misforståelse, sier avdelingsdirektør ved Oslo legevakt, Jon Ørstavik.

Han har forsøkt å finne ut av hva som har skjedd, men har ikke fått avklart hvor feilen har oppstått.

– Her har det vært en kommunikasjonssvikt, men vi skal ta saken opp i hele personalgruppen for dette er ikke en type informasjon våre ansatte skal formidle, slår Ørstavik fast.