Utrygt for syklister på Ring 2

Det er store planer om nye sykkelfelt i Oslo, men flere steder kan det ta år før de er på plass. SV mener byrådet har liten vilje til å satse på sykkel.

Farlig for syklister på Ring 2

Det finnes ikke sykkelfelt på Ring 2 ved Ullevål sykehus.

Foto: Kalle Turkerud / NRK

– Jeg synes det er skummelt, fordi strekningen er ike godt tilrettelagt for sykler. Du blir sendt mellom fotgjengere og bilister, og bilistene er ikke særlig nådige i sin kjøring.

Slik beskriver Ida Kristine Gøransson sin opplevelse av å være syklist på Ring 2 i Oslo.

- Mangler vilje

Torsdag ettermiddag var hun ute og syklet på samme sted der en kvinnelig syklist omkom tidligere på dagen.

Omkom i bussulykke

Ulykken torsdag ettermiddag skjedde i krysset mellom Kirkeveien og Sognsveien.

Foto: Øyvind Bye Skille / NRK

Ulykken skal ha skjedd etter at to syklister først kolliderte, kvinnen falt så ut i veien og ble overkjørt av en buss.

Marianne Borgen leder i samferdsels- og miljøkomiteen, mener det er for liten vilje i byrådet til å satse på sykkelveier.

– Det har ikke stått på penger de siste årene. Bystyret har satt av penger til sykkelveier, men det skorter på gjennomføringsevne og gjennomføringsvilje, sier hun.

- Sin verste fiende

En av de andre syklistene ute torsdag ettermiddag var Per Henrik Zahl. Han mener at syklister ofte skaper farlige situasjoner for hverandre.

– Syklistene er sin egen verste fiende. De sykler i begge retninger på samme fortau.

Det har Bymiljøetaten i Oslo tenkt til å gjøre noe med. Til Ring 2 er planene klare.

– Vi er i gang med detaljplanleggingen der nå. Det er en lang strekning, og det er mye som skal på plass, men vi regner med at det vil være byggeklart tidligst i 2014, sier Alise Davidsen kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.

- Vi satser

Marianne Borgen mener byrådet ikke vil prioritere syklister foran bilister. Dette avviser samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

– Byrådet satser på sykkel, men det er ingen tvil om at utbyggingen av hovedsykkelvei-nettet tar lang tid, sier han.

– Det er kompliserte prosjekter som er igjen, og dette er noe det jobbes kontinuerlig med, forklarer samferdselsbyråden.