Lokaltoget fra Oslo til Dal kjørte i omtrent 40 km/t da det sporet av i Brynsbakken ved Harald Hårdådes plass, omtrent en kilometer fra Oslo S.
, klokka 19. På grunn av byggearbeider gikk ikke toget på hovedsporet denne dagen.
Redningsetatene var på stedet kort tid etter avsporingen, og klokken 19.45 var de 74 passasjerene på toget evakuert.
Råtne sviller
Omtrent en time etter ulykken var to havariinspektører på stedet, og det er altså rapporten deres som er klar i dag.
Statens havarikommisjon for transport fant at sporet var i dårlig forfatning, og at det var lite som holdt sporet sammen på ulykkesstedet.
Sporvidden hadde utvidet seg, og inspektørene kunne dra svilleskruene opp fra de råtne svillene for hånd. I tillegg hadde 2 strekkbolter som skulle holde sporet sammen røket.
Utsatte vedlikeholdet
Jernbaneverket hadde planlagt å rehabilitere sporvekslene i Brynsbakken i 2009. Dette ble utsatt til 2011, og pengene som var satt av til rehabiliteringen ble brukt til andre ting.
Havariinspektør Marius Wold Albert sier til NRK Østlandssendingen at ulykken kunne ha vært unngått, hvis vedlikeholdet hadde blitt gjennomført som planlagt.
Utsettelsen ble vurdert av faglig leder og oppsynsmann, opplyser Jernbaneverket til Havarikommisjonen, men det ble ikke gjennomført noen risikovurdering av å utsette rehabiliteringen.
Dette burde vært gjort, mener havarikommisjonen. De etterlyser også en beskrivelse av hvilket grunnlag beslutningen ble tatt på.
(Teksten fortsetter under bildet)
Midlertidig løsning
På jernbanesporet var det lagt inn strekkbolter, noe som er en vanlig, midlertidig løsning for å forhindre at sporet utvider seg, slik som på ulykkesstedet.
Dette er en klar indikasjon på at sporet hadde behov for permanent utbedring, skriver kommisjonen i sin rapport.
I tillegg fant inspektørene at strekkboltene var ødelagt, og anbefaler nå Jernbaneverket å se på denne typen midlertidige løsninger.
- Strekkboltene har en ”klo” på hver side som holder skinnene sammen, men bolten har en svakhet i konstruksjonen, sier Marius Wold Albert.
Verken utformingen eller rustbeskyttelsen av strekkboltene er optimal, dessuten er det vanskelig å inspisere strekkbolter som ligger under skinnene begravd i pukk, konkluderer havarikommisjonen.