Da Samres tok over tjenesten i 2011 ble det kaos fra første dag, og flere hundre funksjonshemmede kom seg ikke på jobb eller skole i tide.
Les også:
I går kveld kom det fram i et møte i samferdselskomiteen, at byrådet planlegger å fortsette avtalen.
– Tabbekvoten er nådd for lengst
Det sjokkerer Margareta Forrestad, som er nestleder i Norges Blindeforbund Oslo.
– Tabbekvoten fra Samres sin side er nådd for lengst. De kan ikke dette med logistikk. De kommer for sent, de roter med kjøre- og hentetider, det er et selskap som rett og slett ikke er til å stole på, sier hun.
Les også:
Les også:
Ny ordning etter hvert
Likevel vil byrådet forlenge samarbeidet, men eldrebyråd Aud Kvalbein (Krf) sier at de jobber med å få til en ny ordning.
– Vi arbeider med et nytt TT-prosjekt, men inntil vi får dette nye prosjektet på plass, fortsetter vi med Samres. Å bytte kjørekontor nå ville være veldig dyrt for kommunen, og vi ville kanskje kunne få noen av de samme problemene, sier Kvalbein.
– Vi gjør det bra nok
– Min oppfatning er at vi leverer en bra tjeneste innenfor de reglene og instruksjonene som Oslo kommune har bestemt, sier Bjørn Falk, administrerende direktør i Samres.
Han mener at Blideforbundet bør ta kontakt med Samres hvis de mener at noe bør gjøres annerledes.
– Det beste hadde vært å få i gang en dialog med dem, og snakke om hva vi kan gjøre bedre .
For selvom han mener at de i dag gjør en bra nok jobb, vil han gjerne diskutere med Blindeforbundet.
–Det er klart at vi alltid kan bli bedre, sier han.
Overrasket
Under møtet i samferdselskomiteen sa Kvalbein at klagene har blitt færre, og at Samres har blitt bedre etter hvert.
Det overrasket komitéleder Marianne Borgen (Sv).
– Vi har aldri opplevd å få så mange klager og bekymrede meldinger fra TT-brukere i Oslo, sier hun.
– Når en tjeneste ikke blir levert, er det jo en naturlig konsekvens å si opp kontrakten. Det har byråden valgt å ikke gjøre her, til tross for at mange brukere er veldig misfornøyde etter ett års drift.