– Mer av veksten i personbiltrafikk skal over på kollektivtrafikk, og Oslo og Akershus har kommet opp med et godt utkast til hvordan de vil gjøre det, sier samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) til NRK.
Hun tilbyr nå Oslo kommune og Akershus fylkeskommune én milliard kroner fra statens belønningsording, som skal stimulere til satsing på kollektivtrafikk og begrensing av biltrafikk i byområdene.
Arnstad er forrnøyd med Oslo-områdets planer om å få flere til å parkere bilen og velge tog, buss eller trikk i stedet.
– Det gjør at staten nå tilbyr dem å komme inn i belønningsordningen med én milliard kroner over en fireårsperiode.
– Kollektivsuksess
Tross rustne trikker og falleferdige t-banestasjoner, insisterte samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) på at kollektivtilbudet i Oslo er vellykket, da han ba regjeringen om 1,8 milliarder kroner til utbedringer i april.
Selv om Oslo og Akershus ikke får så mye som Elvestuen mener de fortjener, er det ifølge samferdselsministeren nesten halvparten av summen belønningsordningen deler ut i denne omgang.
– Det er aldri tidligere foreslått tildelt en så stor sum til et enkelt byområde, som det vi nå foreslår å tildele Oslo, sier Arnstad.
Pengene kommer med en betingelse
Over de neste fire årene vil Oslo kommune og Akershus fylkeskommune få til sammen én milliard kroner fra Samferdselsdepartementet:
- 2013: 180 millioner kroner
- 2014: 280 millioner kroner
- 2015: 280 millioner kroner
- 2016: 280 millioner kroner
Men kollektivmilliarden kommer også med en betingelse; personbiltrafikken gjennom bomringen må ikke øke.
– Skal du begrense personbiltrafikken må du ha et godt kollektivtilbud. Derfor må en god del av disse midlene gå til å gjøre det enklere for folk å ta kollektivt til jobb eller andre reiser, sier Arnstad.
- LES:
– Viktig bidrag
Hovedstadsområdet har tidligere fått lite av regjeringens belønningspott, blant annet fordi politikerne ikke har gått med på tiltak, som for eksempel rushtidsavgift.
– Det er ikke dette som er avgjørende for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, men det er et viktig bidrag, sier Elvestuen.
Én milliard kroner kan for eksempel pusse opp fire t-banestasjoner eller oppgradere deler av trikkesporet i hovedstaden.
Samferdselsbyråden takker ikke nei til en milliard kroner fra staten, selv om søknaden var på omtrent det dobbelte.
– Jeg anser det som en annerkjennelse fra statens side av de målene Oslo og Akershus har nådd.
Vil ha nye trikker
Oslo kommune bruker hvert år 1,5 milliarder kroner på kollektivtrafikk, men med ekstra midler kan prosjekter i Oslo-området startes opp raskere enn planlagt.
– Det vi først og fremst har behov for de fire neste årene, er ytterligere midler for å oppgradere trikkenettet slik at vi kan kjøpe nye trikker. Det er også et behov for å styrke tiltak som gjør Oslo til en bedre sykkelby.
- LES:
- LES: