Hopp til innhold

Færre kollektivfeltsnikebøter

Antall bøtelagte snikkjørere i kollektivfeltet er halvert de siste tre årene, men politiet tror ikke det skyldes færre frekke bilister.

Kollektivfelt
Foto: RUNE PETTER NESS / Scanpix

De fleste av oss har opplevd det, å ligge å stange i kø i en bil, på en vei.
Så kommer det en privatbil susende forbi, på høyre side, i kollektivfeltet. Da stiger gjerne adrenalinnivået:

– Hvert fall når du står i kø i fire, halv fem-tida og skulle kanskje vært hjemme for en halv time siden, og så er det andre som bare fyker forbi deg samtidig som du ser at det ikke er en bil som faktisk har lov til å kjøre der. Det er frustrerende, mildt sagt.

Det sier Anders Jensen, en av de mange som ofte kjører på E6 mellom Sandvika og Oslo, og irriterer seg ofte over snikere i kollektivfeltet der.

Færre snikere? Neppe.

Nå viser tall fra Statens innkrevingssentral at antall snikere som fikk bot i fjor er kun halvparten så mange som i 2007. Betyr det at færre sniker? Helge Tufthaug er Jensens kollega og han tror ikke det.

– Vi kjører mye rundt omkring og generelt ser vi at det er mye sniking i kollektivfeltet. Litt mer politiinnsats på det, hadde ikke gjort noe.

Nedgangen skyldes politikonflikten

Overkonstabel Torgeir Lindstad, som leder operativ tjeneste ved Asker og Bærum politidistrikt innrømmer at de ikke har prioritert personbilkjøring i kollektivfelt.

– Det er et sammensatt problem, men det startet vel med en politikonflikt hvor det var få av politifolkene som ville selge sine egen fritid for å jobbe. Da måtte vi omprioritere og trafikktjenesten ble nedprioritert.

– Det er altså ikke blitt færre som sniker der ute?

– Jeg håper jo at folk flest er flinke til å forholde seg til reglene, men jeg ser jo med egne øyne hver eneste morgen at ikke alle er det. Det er fortsatt mange som tar sjansen.

Fortsatt liten sjans for å bli tatt

Arbeidskonflikten i politiet ble løst i fjor sommer, og tjenestefolkene begynte igjen å jobbe overtid i stor stil. Men kollektivfeltsniking prioriteres fortsatt ikke, for Asker og Bærum har ingen egen trafikkseksjon:

– Det betyr at vi bruker overskuddstjenesten vår til trafikktjeneste. Denne tjenesten blir det mindre og mindre av. Vi får flere og flere pålagte oppgaver; det sitter flere og flere i varetekt som vi må hente østlandet rundt. Vi bruker mange timer på disse oppgavene, og da blir det mindre tid igjen til trafikktjeneste.

Upopulær trafikksynd

Men for de som blir tatt, så er straffen, i tillegg til at alle ser det og ingen liker det, 4200 kroner.