Hopp til innhold

Ett skritt nærmere rushtidsavgift i Oslo

Innbitt motstand mot rushtidsavgift er i ferd med å byttes ut i Oslo Høyre. I gruppa som forbereder forslag til årsmøtet, er det stort flertall for rushtidsavgift i Oslo.

Vil ha rushtidsavgift

Øystein Sundelin i Oslo Høyre

Høyres gruppeleder i bystyret, Øystein Sundelin.

Foto: Petter Sommer / NRK
Kjell Omdahl Erichsen

Høyres gruppeleder i bydelsutvalget på Sagene, Kjell Omdahl Erichsen.

Foto: Olav Juven / NRK

Oslo Høyre kan komme til å si ja til rushtidsavgift. Saken skal behandles på partiets årsmøte til helga, og et bredt flertall i resolusjonskomiteen vil gjøre det dyrere å kjøre bil i rushtida.

– Vi opplever lange køer inn til Oslo om morgenen og ut av Oslo om ettermiddagen. Veiene er overbelastet og vi er nødt til å få flere folk fra bil til kollektivt. Eventuelt få flere inn i samme bil, for å lette det enorme trykket som er på veiene våre, sier komiteens leder Øystein Sundelin.

Rushtidsavgift i bomringen har vært stridstema i Oslo og Akershus i årevis. Det er innbitt motstand fra nettopp Høyre som har gjort at andre partier har latt ballen ligge død i det store forliket om samferdselspolitikken i Oslo-området, den mye omtalte Oslopakke 3.

Dersom Oslo Høyre skulle endre mening, vil debatten ta en helt ny vending.

Sju av åtte sier ja

I komitéen, som har laget resolusjonsforslag til helgas årsmøte, sier sju av åtte medlemmer ja til rushtidsavgift som et prøveprosjekt, mot at det blir gratis å passere bomringen om natta.

Den ene stemmen imot tilhører Høyres gruppeleder i bydelsutvalget på Sagene, Kjell Omdahl Erichsen.

– De som i dag kjører bil gjør ikke det nødvendigvis fordi de syntes det er mer behagelig. Noen gjør selvfølge det. Men mange har rett og slett ikke noe alternativ i form av buss eller tog, fordi det er fullt, sier Erichsen og legger til:

– Som en kamerat av meg som bor i Asker sier " Okay, jeg tar gjerne toget, men hvor skal jeg sitte? Det er fullt! Skal de montere vaglepinner på toget?"

Tror Høyre er blitt mer miljøbevisste

– Det er både bussavganger, t-baneavganger, togavganger på morgenen som er tettpakket. Men det er også mye ledig kapasitet i de enkelte bilene på vei ut og inn av byene. Så kanskje flere åpner opp for samkjøring om morgenen og ettermiddagen, sier resolusjonskomiteens leder Øystein Sundelin, som også er Høyres gruppeleder i bystyret.

Han har foreslått rushtidsavgift før, og blitt saftig nedstemt.

– Jeg tror miljøbevisstheten i Oslo Høyre er i endring. Så skjønner jo jeg at det er mange som kommer til å stemme i mot dette, men det viser at Oslo Høyre er et levende politisk verksted. Og det skal vi fortsette å være i programbehandlingen inn mot 2015.

– Det blir en spennende debatt. Jeg skal gjøre mitt for at vi får inn mitt tillegg om at køprising ikke må være på plass før kapasiteten er bygd ut tilstrekkelig nok, svarer Kjell Omdahl Erichsen.