NRK Meny
Normal

Sånn kan den nye bussterminalen bli

Får Plan- og bygningsetaten og Jernbaneverket det som de vil, vil den nye bussterminalen legges på lokk over togsporene på Oslo S.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

Slik kan Oslo S bli

Busslokket skal bli knutepunkt med korte avstander til bytter mellom tog, buss, T-bane og trikk, ifølge en ny rapport.

Rapporten er laget av Jernbaneverket og Plan- og bygningsetaten, i samarbeid med Statens vegvesen, Ruter, Rom Eiendom AS, Akershus fylkeskommune og Bymiljøetaten.

Buss for tog i tre og et halvt år

Utbyggingen vil kunne ta rundt tre og et halvt år fra byggestart til byggeslutt.

– Vi må regne med buss for tog i alle fall gjennom hele anleggsperioden, ikke for alle passasjerene, men veldig mange, sier utviklingsdirektør Anne Marstein Jernbaneverket Øst.

Ellen de Vibe

Direktør i Plan- og bygningsetaten, Ellen de Vibe.

Foto: Tuva Gaarder Nordlie

Anne Marstein

Anne Marstein, utviklingsdirektør Jernbaneverket Øst.

Foto: Øzgur Tufan / NRK
Les også: Full strid om jernbanelokk
Les også:

Slik kan nye Oslo S bli

Den fullstendige rapporten vil offentliggjøres i løpet av neste uke. Prosjektet vil ha en prislapp på mer enn tre milliarder kroner.

Det er det verdt, mener direktør i Plan- og bygningsetaten, Ellen de Vibe.

– Det er utrolig spennende at Jernbaneverket, sammen med andre aktører har kommet til enighet om hva som byplanmessig vil være et godt grep, det vil føre til at hovedstaden vil fungere enda bedre, sier Vibe.

– Dette vil kunne bli en moderne kollektivknuteutvikling, slik vi ser andre steder i Europa.

Lang prosess

Det har tatt tid å komme til enighet om hvordan en ny bussterminal kan utformes.

I desember gikk fortalte Jernbaneverket til NRK at de fryktet at en eventuell ny bussterminal over sporene på Oslo S kan gi større skader og hindre utbygging av jernbanen i fremtiden.

Saken fortsetter under bildet

Ny bussterminal
Foto: MAD arkitekter / Illustrasjon


Les også: Oslo S synker mer enn Venezia
Les også:

Vil rive Galleri Oslo

Flere steder på Oslo S er det store setningskader som følge av utbygging på begge sider av stasjonen.

På bussterminalen er kapasiteten sprengt og det er forventet dobbelt så mange passasjerer de neste 20 åra.

Den fullstendige rapporten skal overleveres til byråd for byutvikling og jernbanedirektøren i neste uke.

Flere steder på Oslo S er det store setningskader. De har kommet som følge av utbygging på begge sider av stasjonen. Nå frykter jernbaneverket at en eventuell ny bussterminal her over sporene kan gi større skader og hindre utbygging av jernbanen i fremtiden.

Stor uenighet om ny bussterminal i desember 2012. Se TV-sak her.