– Glad for å få beskjed tidligere

Regjeringen vil forsikre seg mot forsinkelser under utbygging av nye E18. Allerede neste år starter prosessen med og finne ut hvilke naboer som må flytte.

Created by InfoDispatcher

Berit Lundberg bor i blokk på Ramstadsletta og må mest sannsynlig flytte når nye E18 skal bygges.

Ny E18 gjennom Asker og Bærum ble vedtatt i Nasjonal transportplan i april i år og byggingen skal etter planen starte i 2017 eller 2018. Nå endrer politikerne prosedyrene for å sørge for at det ikke blir forsinkelser i prosjektet.

– Nå endrer vi prosedyrene for byggingen av akkurat denne vegstrekningen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Over 200 bolighus, samt flere næringseiendommer, er blant de som skal rives under byggingen av en ny E18. Nå vil ikke regjeringen at krangel og misnøye skal forsinke den nye veien og starter med innløsing av boliger allerede neste år.

– Vi har endret på dette for å unngå at innløsingene blir et hasteprosjekt som skal skape krangel og forsinkelser. I bunn og grunn vil vi at det skal bli en mer ryddig og bedre prosess for alle, sier Solvik-Olsen til NRK.


– Har ikke noe annet valg

Naboene Fred Gonsholt og Berit Lundberg bor i blokker på Ramstadsletta som ligger vegg i vegg med dagens E18. De er forberedt på at deres blokker er et av de som skal rives.

Fred Gonsholt

Fred Gonsholt.

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

– Vi var imot en ny E18 i begynnelsen. Vi ville ikke at et så vakkert sted skulle rives, men da vi ble informert om at det ikke er mulig å bygge en sikker tunnel her, eller noen annen løsning, så måtte vi bare innse at vi må flytte, sier Lundberg som er styreleder i sameiet på Ramstadsletta.

Gonsholt er nestleder i styret, og for dem betyr det mye at prosessen blir fremskyndet slik at de får faktaene på bordet så snart som mulig.

– Den avgjørelsen som samferdselsministeren og kommunalministeren har tatt er veldig viktig for oss. Mange har bodd her lenge i uvitenhet, og det er verre enn og endelig få vite at det faktisk skal skje noe, sier Gonsholt til NRK.

De gruer seg ikke til og forhandle om boligene sine, og sier de har satt seg inn i reglene. Det vanskeligste er hvor man skal flytte når man er så knyttet til lokalmiljøet.

– Vi har noen ønsker om å bo i nærheten, men vi vet ikke om det lar seg gjøre. Det er jo sånn at når det kommer en ny vei her skal 200 flytte, og det er ikke plass til alle de i nærmiljøet, avslutter Gonsholt.

Saken fortsetter under bildet.

Kommunalminister Jan Tore Sanner og Samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) og samferdelsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er sikre på at ved og starte å innløse boliger allerede neste år, kan man spare tid på forsinkelser og misnøye blant beboerne langs veien.

Vil unngå forsinkelser

Normalt skulle arbeidet med å innløse boliger først starte om tre år. Med erfaringer fra blant annet Gardemobanen, der flere misfornøyde beboere skapte ytterligere forsinkelser, vil denne regjeringen gjøre det annerledes for utbyggingen av ny E18.

– Vi vet at det skjer en del i en byggeperiode og mye som skaper forsinkelser. Det å fremskynde prosessen under dette prosjektet viktig. Da blir en redelig prosess, samtidig som det ikke blir like hastverk for de det gjelder, sier samferdselsministeren.

Det er en fornøyd Solvik-Olsen som står på brua over E18 sammen med kommunalminister Jan Tore Sanner (H).

– Fordelen med at vi kan starte allerede neste år er at vi kan unngå forsinkelser. Det er stor vekst i dette området mot Lier, Rykkin og Drammen og det er viktig å tilrettelegge for en god fremdrift i dette området her, sier Sanner.

Den nye prosedyrene betyr også at de som eventuelt må flytte på seg, får beskjed om dette tidligere, men hverken Sanner eller Solvik-Olsen tror det blir noe problem.

– Jeg tror mange av de som bor her vil trekke et lettelsens sukk, for det skaper usikkerhet når man skal bygge en stor vei så langt frem i tid, men nå får man vite om man er berørt fort, sier Sanner til NRK.

– Blir en mer ryddig prosess

Han presiserer at planen for bygging av veien blir ikke fremskyndet, men at de håper på å unngå forsinkelser

– Vi tror også at det kan ligge en økonomisk gevinst i dette. Statens vegesen får tid til å gjøre en skikkelig jobb med å finne ut hvilke områder som påvirkes og det kan bli en mye ryddigere prosess som sparer penger, sier han.

Vanligvis ville ikke prosessen ha begynt før reguleringsplanene er vedtatt, noe som skjer i 2016. Nå kan man starte til våren når kommunedelplanen er vedtatt.

– Det er også all grunn til å tro at den tidsplanen som er satt blir holdt nå. Før har man sett at når man skal innløse så mange hus på så kort tid blir det konflikter og forsinkelser, ved å gjøre denne endringen her kan man starte to år tidligere, få bedre prosesser, og bevare byggeplanene, avslutter samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Se bildene av den planlagte veien: