Endelig er «Maud» hjemme

Etter 85 år under vann i Nordvestpassasjen er båten til den norske polfareren Roald Amundsen tilbake der hele ferden startet.

Her er kortversjonen av den fire timer lange turen til Vollen

Rundt 13.00 i dag var polarskuta «Maud» tilbake i Vollen i Asker. Det var her hun ble bygd og sjøsatt i 1917.

Etter 45 dager på havet nådde hun Vestlandet for to uker siden, og i dag kom polarskuta på en lekter inn Oslofjorden.

Ifølge arrangøren var det rundt 120 båter som fulgte polarskuta fra Drøbaksundet og inn til Vollen.

Endelig er maud hjemme

GLADE BARN: Mange har møtt frem for å ta imot «Maud» i Vollen.

Foto: Eivind Molde / NRK

Også på land hadde rundt 3000 ivrige personer møtt opp for å ta imot polarskuta, som er oppkalt etter dronning Maud.

Folk som tar imot Maud

«MAUD»: Rundt 3000 personer var til stede i Vollen for å ta imot polarskuta.

Foto: Eivind Molde / NRK

Varm velkomst

Mannskapet som har lagt båten til kai i Vollen var tydelig berørte, og flere barn og voksne stimlet rundt båten for å ta den nærmere i øyesyn.

En av dem som hadde møtt opp var barnebarnet til Roald Amundsens bror. For han er polarskuta en viktig del av familiehistorien.

– Det er veldig spesielt, en del følelser, men vi holder masken. Det er en forhistorie som jeg har stor respekt for, og det har berørt familien veldig. Dette er en stor dag, sier Johan Leon Amundsen.

Johan Leon Amundsen er barnebarnet til Amundsens bror

RØRENDE: Barnebarnet til Amundsens bror forteller at polarskuta er en viktig del av familiens historie.

Prosjektleder Jan Wanggaard var tydelig fornøyd.

– Jeg tror jeg er i en båt ennå, det gynger fremdeles, men det er veldig deilig, sier han om å være hjemme på land.

Fremtiden vil han ikke tenke på nå, han vil nyte opplevelsen her og nå.

– Det viktigste av alt er å nyte opplevelsen, at «Maud» har kommet hjem etter hundre år, legger Wanggaard til.

Han har valgt å vie flere år av livet sitt til å redde «Maud».

– Han (Amundsen journ.anm.) hadde en trist periode i slutten av livet. Det var veldig ufortjent i våre øyne. Det å kunne bringe båten hans hjem, som har ligget og ventet i 100 år, det er det viktigste, sier Wanggaard.

Lørdag kom Roald Amundsens polarskute tilbake dit den ble sjøsatt i 1917

FORNØYD: Mannskapet har endelig klart å frakte polarskuta fra Nordvestpassasjen til Vollen

På vei inn til Vollen fikk en småbåt på fjorden motorproblemet, og havnet i slepet til «Maud». Mannskapet klarte heldigvis å få slakket av, og det skal ha gått bra med alle de involverte.

Bilde av mannskapet som skal slepe polarskuten Maud fra Grønland til Oslo

REDNINGSMENNENE: Dette er teamet som har fått «Maud» hjem.

Foto: Truls A. Antonsen/NRK

Ordføreren i Asker, Lene Conradi (H) er stolt over at båten er hjemme i Asker. Asker kommune betalte en dollar for vraket til Hudson Bay Company, som eide båten. Det mener ordføreren var en god investering.

– Det var en klok ting å gjøre, det var for å sikre rettighetene til vraket, og muligheten for å få henne hjem. Mange har tenkte det lenge, ingen har klart det, men det har Tandberg Eiendom.

De har åpnet lommeboka for å få polarskuta hjem.

– Motivasjonen har hele tiden vært å få «Maud» hjem til sitt fødested, sier Espen Tandberg medeier i Tandberg Eiendom.

Maud til kai

TIL KAI: «Maud» er til kai i Vollen i Asker etter 45 dager på havet.

Foto: Dan Kåre Engebretsen / NRK

– Ikke helt bestemt

Planene for hvor polarskuta skal plasseres eller om det blir museum på Vollen i Asker er ikke helt bestemt ennå.

– Nå skal den til Tofte, og den skal ligge der i noen år, sier Tandberg.

Ordføreren i Asker kommune vil at historien skal ende der den startet, nemlig i Vollen.

– Vi føler et stort ansvar som offentlig myndighet. Vi ser det jo naturlig at hun skal være her i Vollen. Her ble hun bygget, sjøsatt, og døpt, og nå er hun tilbake.

–Vi skal ha en god dialog med Tandberg Eiendom og forsøke å finne det beste mulige stedet for henne («Maud»journ.anm.) i fremtiden, er et mål vi har, sier Conradi.

Diskusjonene pågår fortsatt om hvor polarskuta skal bevares

IKKE AVGJORT: Hvor polarskuta skal være er ikke bestemt ennå.

En lang historie

Båten ble bygget av båtbygger Christian Jensen i Vollen i Asker. Den ble spesialkonstruert for Amundsens ekspedisjon.

24. juni 1918 seilte Roald Amundsen og hans mannskap ut Kristianiafjorden og videre opp norskekysten. De forlot Vardø 18. juli med kurs for Nordøstpassasjen.

Ekspedisjonen møtte på store problemer, og ble ikke gjennomført slik det ble planlagt. Amundsen gikk konkurs, og polarskuta sank på grunt vann i 1931.

På søndag vil «Maud» være i Oslo, den ligger til kai på Langkaia ved Havnelageret i Oslo.

SE: Her kan du se hele sendingen av «Mauds» ferd hjem.

​​​​​​​